تحقيق كالبد شكافي خاورميانه جديد

دسته بندي : علوم انسانی » علوم سیاسی
خاورميانه جديدي كه وزير امور خارجه آمريكا در روزهاي اخير مطرح كرده است واكنشهاي متعددي در جهان بر انگيخته است اين موضوع كه همزما ن با جنگ رژيم صهيونيستي كليد مجدد آن زده شده است با توجه به مقاومت حزب الله لبنان وشكست هاي پي در پي رژيم صهيونيستي و افزايش محبوبيت وي در جهان اكثر تحليلگران را به اين نتيجه رساند كه اين طرح نيز مانند ديگر طرحهاي آمريكا در بدو تولد مرده به دنيا آمده و زايش خاورميانه جديد به شكست حيثيتي واستكباري آمريكا و رژيم صهيونيستي منجر شده است . سيامك باقري كارشناس ارشدروابط بين الملل،سردبير فصلنامه مطالعات روز ونويسنده كتاب خاورميانه بزرگ در مصاحبه اي با مركز اطلاع رساني بصيرت تحليل خود را از خاورميانه جديد ارايه داده ند

آقاي باقري در مورد چيستي طرح خاورميانه جديد مي گويد: خاورميانه جديدي در واقع ادامه همان پروژه طرح خاورميانه بزرگ آمريكا است. آمريكايي‌ها بر اساس يك ديدگاه – قبل از وقوع حادثه يازده سپتامبر- به دنبال تغييراتي بنيادين در منطقه خاورميانه بودند. واين سياستها ناشي از روند تحولاتي بود كه با ماهيت اسلام‌گرايي در منطقه خاورميانه طي مي‌شد و آمريكا آن را به عنوان يكي از تهديدات جدي و استراتژيك عليه منافع و امنيت ملي خود تلقي مي‌كرد تا جايي كه اين موضوع در تدوين استراتژي امنيت ملي آمريكا در قرن 21 به طور صريح و آشكار ذكر مي‌شود.

پس از حادثه يازده سپتامبر اين فرصت براي آمريكاييها مطرح شد كه پروژه خاورميانه بزرگ خود را اجرا نمايند. به همين جهت پس ازاشغال افغانستان اولين بار پاول وزير خارجه وقت آمريكا مسأله تغيير جغرافياي خاورميانه را علني كرد و به دنبال آن ساير مقامات آمريكا به تدريج ابعاد ديگري از اين پروژه را بر ملا ساختند بعد از حمله آمريكا به عراق و سقوط رژيم بعثي صدام مقامات آمريكا بار ديگر مسأله خاورميانه نوين را يادآور شدند و عراق را به عنوان يكي از نقاط عطف تحقق اين پروژه دانستند تا جاي كه «ديك چني» معاون بوش اعلام كرد كه راه خاورميانه از عراق مي‌گذرد اين جمله بيانگر اين نكته است كه از نظر مقامات آمريكا، عراق در وازه ورود به خاورميانه جديد است.اكنون در مرحله سوم پروژه سخت‌افزاري تحقق خاورميانه بزرگ هستيم و آن تهاجم رژيم صهيونيستي به لبنان با حمايت و هماهنگي آمريكا است .

همانطوري كه پس از دو جنگ قبلي، مقامات آمريكا پروژه خاورميانه بزرگ خود را يادآور مي‌شدند در اين مرحله نيز كاندوليزا رايس در تلاويو مورد سوال خبرنگاران قرار گرفته بود. فرا رسيدن خاورميانه جديد را اعلام كرد.
دسته بندی: علوم انسانی » علوم سیاسی

تعداد مشاهده: 11939 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 10

حجم فایل:13 کیلوبایت

 قیمت: 32,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    حاوي فايل ورد قابل ويرايش