تحقيق خانواده خوشبخت و اختلاف زوجين

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی

مقدمه
حمد و سپاس مر خداي را که به اسلام هدايتمان کرد و از پيروان آن آئينمان قرار داد که جز به هدايت او راه نمي‌يافتيم، به جهت منزه بودنش او را حمد، و به خاطر نعماتش او را سپاس مي‌گذاريم و فزوني فضل و کرم از او مسألت داريم.
و شهادت مي‌دهم به وحدانيتش بدون داشتن هيچ شريکي، و شهادت مي‌دهم به اينکه محمد ص بنده و رسول او مي‌باشد که وي را به همراه هدايت [اسلام] و دين حق براي انذار و تبشير مبعوث کرد تا به سوي حق فراخواند و به سوي نيکي راهنمايي کند. درود و سلام خدا بر ايشان و آل ايشان و يارانشان باد و نيز بر کساني که رهروان راه اويند، تا روز قيامت، اما بعد:
اي مسلمانان! تقواي خدا پيشه کنيد و فرمان او را بزرگ بداريد و در حفظ دين و اماناتتان بکوشيد و به اداي مسئوليت‌هايتان بپردازيد، در مورد خود و خانواده‌تان پرهيزگاري پيشه کنيد و به اصلاح روابط بپردازيد.
تعداد زيادي از مردم سعادت را مي‌خواهند و خواستار راحتي و طالب آرامش و آسايش روح و روان مي‌باشند همچنانکه از اسباب شقاوت، اضطراب و عوامل ناآرامي، خصوصاً در خانه و در بين خانواده گريزانند.
و بايد دانست که هيچ کدام از اين موارد تحقق نمي‌يابد جز با ايمان به خداي يگانه و توکل بر او و تفويض کارها به او، به همراه استفاده درست از وسائل معيشت و پي بردن به قوانين حاکم بر اين اسباب.

اهميت تشکيل خانواده و الفت در زندگي زوجين
و از مهمترين اسباب تحقيق اين سعادت براي فرد و جامعه، تشکيل خانواده و برپايي آن براساس حق مي‌باشد. چراکه خداي متعال با حکمت خود خانواده را جايگاه ارزشمندي قرار داده که در اختيار زن و مرد است تا در آن استقرار يابند و به آرامش برسند. خداوند ـ جل جلاله ـ به عنوان منتي بر بندگانش مي‌فرمايد: «وَمِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِن اَنْفُسِکِمْ اَزْوَاجاً لِتَسْکُنُواْ إِلَيهَا وَ جَعَلَ بَينَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِي ذَلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يتَفَکَّرُونَ» .
و يکي از نشانه‌هاي خدا اين است که از جنس خودتان همسراني را براي شما آفريد تا در کنار آنان آرامش يابيد، و در ميان شما مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‌هايي است براي گروهي که مي‌انديشند.
آري، همسر براي آرامش يافتن خلق شده، و آيه نفرموده «ليسکن معها» بلکه فرموده «ليسکن إليها» تا معني آرامش و آسايش را بيشتر و بهتر القاء کند، و راحتي و آرامش را در بالاترين معني ممکن بيان کرده باشد. بنابراين هر يک از زوجين به هنگام اضطراب از وجود زوجش آرامش مي‌يابد و به هنگام سختي شاد مي‌گردد.
اساس رابطه خانوادگي: همنشيني و مصاحبت است که بر دوستي، انس و الفت استوار مي‌باشد. رابطه‌اي که ريشه‌هاي طولاني و استوار دارد. و شبيه‌ترين چيز ممکن به رابطه انسان با خودش، همسر وي مي‌باشد. و خداوند اين مفهوم را چنين بيان مي‌فرمايد: «هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ» . زنان لباس شما هستند، و شما لباس آنها.
علاوه بر اينکه خانواده و اين رابطه خانوادگي زمينه مناسبي براي تربيت فرزندان و ضامن پرورش يک سلاله است ... . سلاله‌اي که جز در سايه مادري دلسوز و پدري زحمتکش معني پيدا نمي‌کند. چه جامعه‌اي پاکتر از اين فضاي خانوادگي ارزشمند؟
پايه‌هاي تشکيل يک خانوادة مسلمان
خوانندة گرامي! مسايل فراواني وجود دارد که نظام خانواده بر آن استوار بوده و رابطه خانوادگي از آن استحکام مي‌گيرد و به وسيله آن از باد جدايي و طوفان ويرانگرِ از هم دور شدن و از هم بريدن مصون مي‌ماند:


فهرست مطالب   
پيش‏گفتار   
رساله اول: خانواده خوشبخت   
اهميت تشکيل خانواده و الفت در زندگي زوجين   
پايه‌هاي تشکيل يک خانوادة مسلمان   
1- ايمان به خدا و پرهيزگاري   
2- معاشرت نيک و پسنديده   
نقش شوهر در محاظت از زندگي خانوادگي و معاشرت پسنديده   
نقش همسر در محافظت از زندگي خانوادگي و معاشرت پسنديده   
خاتمه   
رساله دوم: اختلافات زوجين   
اسباب اختلاف بين زوجين   
راههاي حل اختلاف بين زوجين   
آخرين راه‌حل اختلافات زوجين   
فهرست موضوعات   

دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 11124 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 14

حجم فایل:39 کیلوبایت

 قیمت: 19,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    حاوي فايل ورد قابل ويرايش