تحقيق مشارکت مادران درجامعه

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
مقدمه :‌
ارتباط ميان مادر و فرزند نه تنها از زمان تولد بلكه حتي پيش از آن نيز اثر بسيار مهمي بر رشد رواني كودك دارد . نگرش گرم و سرد مادر نسبت به كودك موجب سازگاري و ناسازگاري كودك در آينده مي‌شود و محروميت از مراقبتهاي مادرانه رشد اجتماعي و حركتي كودك را به تاخير مي‌اندازد 
رشد اجتماعي كودك بيانگر آن است كه تا چه حدود روابط امور و رفتار اجتماعي را درك و عدل مي‌كند . براي رسيدن به اين هدف فرد بايد بكوشد علايق ديرين و نا موفق خود را تغيير دهد و از رفتارهاي تازه و موثر پيروي كند .
مدرسه در مورد پيوندهاي اجتماعي چون آزمايشگاهي بشمار مي‌رود . كودك احساس مي‌كند كه چه در خانه به منزله و اصول رفتار به كار مي‌رفت در مدرسه اجرا نمي‌شود . مدرسه براي بسياري از كودكان نخستين تجربه گروهي واجتماعي در خارج از محيط خانواده است و در اينجا بايد رفتار متناسب با دو محيط باشد . در مدرسه رفتار اجتماعي كودك به مواردي مانند : اظهار ادب ، سكوت ، آرامش ، اجازه گرفتن ، مسخره كردن ، به گفته‌هاي ديگران گوش فرا دادن و منافع گروه را مقدم شمردن اطلاق مي‌شود . همكاري كودك به معناي رعايت مقررات و انضباط مدرسه ، سر وقت حاضر شدن ، رفتار منصفانه داشتن است .
ارتباط معنوي كودك با مادري كه در بيرون از منزل كار مي‌كند و كودكي كه مادرش خانه‌دار است در دو قطب متفاوت قرار مي‌گيرد كه مدرسه نيز در اين مورد نمي‌تواند عواطف عقب افتاده كودك محروم از عاطفه مادري را جبران كند . از اينروست كه عضو جامعه و آينده از احساسات متحدالشكل براي گزينش پايگاههاي مختلف در جامعه محروم مي‌شود هر چند جامعه خود نيز در پاسخگويي نيازهاي كودك سهميم است و او را در اجتماعي شدن ياري مي‌دهد ولي زير بناي آمادگي در انطباق با محيط و پذيرفتن انسانها در خانواده بويژه در دامن مادر شكل مي‌گيرد .
مادران شاغل در مقايسه با مادران خانه‌دار وقت كمتري را به مراقبت كودكان خود اختصاص مي‌دهند . مدت زماني كه مادران شاغل فارغ التحصيل از دانشگاه به مراقب از فرزندانشان اختصاص مي‌دهند حدود يك سوم مدت زماني كه يك مادر خانه‌دار صرف اينكار مي‌كند .


مقدمه 3
تربيت چيست ؟  6
اهميت تربيت كودك6
 مراحل نسبي تربيت كودك8.
تربيت كودك در اسلام9
اهميت مادر11
اثر اشتغال مادر بر رشد كودك13
ضرورت وجود مادر براي فرزند15
نقش پدر16
پدر مسئول تربيت فرزنداست 17
جدايي كودك از مادر و پدر18
پرورش اجتماعي كودكان19
خصوصيات تربيت اجتماعي19
عوامل موثر در رشد اجتماعي كودك20
خانواده21
اولين نهاد تربيتي21
پرورش اجتماعي24
مراحل رشد اجتماعي24
نقش مادر در روند رشد اجتماعي كودكان25
بحث و نتيجه گيري 29
منابع 30

دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 14224 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 30

حجم فایل:25 کیلوبایت

 قیمت: 38,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل