مفاهيم اوليه سرويس های وب

دسته بندي : مهندسی » مهندسی کامپیوتر
سرويس های وب ، نقطه عطفی در معماری برنامه های توزيع شده بر روی اينترنت می باشند . بدون شک،  يکی از مهمترين تحولات در زمينه برنامه های توزيع شده  ، مطرح شدن سرويس های وب است  که  تاثيرات فراوانی را در رابطه با وضعيت نرم افرار خصوصا" بر روی  اينترنت بدنبال خواهد داشت . ما شاهد  نقطه عطفی در ظهور نسل جديدی از برنامه های کامپيوترهای با قابليت استفاده بر روی بستر وب ،  خواهيم بود که گفتمان برنامه ها در عرصه جهانی  را محقق خواهد کرد ( تحقق آرزوئی بزرگ برای صنعت نرم افزار) .
 در مجموعه مقالاتی که بدين منظور نوشته خواهد شد به بررسی اصولی سرويس های وب و جايگاه آنان در فرآيند طراحی و پياده سازی برنامه های توزيع شده پرداخته می گردد . در اين راستا لازم است در ابتدا به مقاهيم اوليه برنامه های توزيع شده ، تکامل تدريجی برنامه های توزيع شده ، محدوديت های موجود در رابطه با معماری برنامه های توزيع شده   ، رويکردهای متفاوت بمنظور طراحی و پياده سازی برنامه های توزيع شده ، پرداخته گردد تا  زمينه علمی مناسب، برای پرداختن به مفاهيم اوليه سرويس های وب فراهم گردد .
مقدمه
قبل از ابداع کامپيوترهای شخصی،  عملا" برنامه های توزيع شده ای  وجود نداشته است . در آن دوران ، استفاده از کامپيوتر،  شامل نشستن پشت يک ترمينال و برقراری ارتباط با يک سيتستم بزرگ (Mainframe) بود. با اينکه ترمينال ها در  چندين ساختمان و يا حتی محل فيزيکی قرار می گرفتند ،  ولی عملا"  يک کامپيوتر مرکزی وجود داشت که مسئوليت  انجام تمامی پردازش ها و ذخيره سازی  داده ها را برعهده می گرفت .
تعريف برنامه توزيع شده
با ابداع مينی کامپيوترها و کامپيوترهای شخصی،  فعاليت های غيرمتمرکز،  در دو زمينه پردازش و ذخيره سازی ،  آرزوئی دست يافتنی گرديد. با طراحی برنامه های  توزيع شده ،  امکان پردازش و ذخيره سازی داده ها از حالت متمرکز خارج گرديد.يک برنامه توزيع شده،   برنامه ای است که پتانسيل های پردازشی آن ممکن است توسط چندين کامپيوتر فيزيکی تامين  و داده های آن در چندين محل فيزيکی،  مستقر شده باشد .
چرا به برنامه های توزيع شده نياز داريم ؟
در اين رابطه دلايل متعددی عنوان می شود که مهمترين آنان عبارتند از :
•    هزينه سيستم های Mainfarme  . يکی از اولين دلايل مهم ، هزينه های بالای سيستم های Mainframe است . اين مسئله از دو زاويه متفاوت قابل بررسی است : هزينه بالای سرمايه گذاری اوليه که بسياری  از سازمان ها و موسسات توان مالی آن را ندارند و دوم اينکه در اين مدل ، دارای صرفا" يک نقطه  آسيب پذير با ريسک بالا می باشيم .
•    مالکيت اختصاصی داده ها. يکی از فاکتورهای مهم ديگر،  سياست های مربوط به مالکيت داده ها است . سازمان ها و موسسات که  دارای داده های اختصاصی خود می باشند،  علاقه مند به واگذاری مسئوليت مديريت داده های مربوطه ،  به ساير مکان های فيزيکی نمی باشند .
•    امنيت . يکی ديگر از فاکتورهای مهم در اين زمينه موضوع امنيت است . برای يک سازمان ،  اولا" دستيابی به اغلب داده های آن می بايست بسادگی محقق گردد و ثانيا"  داده ها ی حساس موجود در  سازمان می بايست از بعد امنيتی،  ايمن نگهداری گردند . تامين دو خواسته فوق ( رويکردهای رقابتی  و رويکردهای امنيتی ) با جدا سازی فيزيکی داده ا از يکديگر محقق خواهد شد ( انباشت داده ها، با نگرش های متفاوت در رابطه با سرعت در دستيابی و ايمن در ذخيره سازی ، ضرورت وجود برنامه های توزيع شده را بخوبی نمايان می سازد )  

دسته بندی: مهندسی » مهندسی کامپیوتر

تعداد مشاهده: 12577 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 46

حجم فایل:45 کیلوبایت

 قیمت: 18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    حاوي فايل ورد قابل ويرايش