تحقیق واژه خیر در قرآن کریم

دسته بندي : علوم انسانی » معارف اسلامی
دانلود تحقیق در مورد واژه خیر در قرآن کریم،
در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.


توضیحات:
از آن جا که اسلام کامل‌ترین دین و قرآن معجزه جاوید پیامبر گرامی (ص) و آخرین پیام آسمانی است، ضرورت دارد که در حد توان با آن مأنوس گردیم.

یکی از راه‌های انس با قرآن، آشنایی با معانی واژه‌های قرآن می باشد، به همین دلیل بررسی واژه‌های قرآن کریم مورد توجه علاقه‌مندان و پژوهشگران قرآنی بوده است.

یکی از واژگان کلیدی و اساسی، کلمه خیر می‌باشد که در بسیاری از آیات نورانی قرآن به کار رفته است و جا دارد که با وجوه معنایی " مصادیق " و مترادفات و نظایر آن آشنا گردیم. این واژه در قرآن کریم در میان 180 آیه به چشم می‌خورد و فراوانی گسترده آن بیانگر ارزش و اهمیت آن است. در این پژوهش، ابتدا به نظرات و دیدگاه‌های مختلف لغت‌شناسان بنام می‌پردازیم و با مراجعه به کتاب‌های همچون العین، معجم مقایس اللغه، مجمع‌البحرین، مفردات، لسان العرب، التحقیق فی کلمات قرآن الکریم و … از معنای این کلمه پرده برمی‌داریم و سپس وجوه معنای این واژه از قرآن را در لابه‌لای تفاسیر مشهور شیعه جستجو می‌کنیم و از مصادیق متعدد خیر آگاه می‌شویم و مرادفات آن‌ها از جمله: برّ، حسنت و تا حدی عمل صالح را بر می‌شماریم.

جالب این جاست که واژه‌هایی همچون مال و ثروت، حکمت، نعمت ها، و باغ‌های بهشتی، توبه و شهادت در راه خدا و ده‌ها مورد دیگر در زمره مصادیق این حساب می‌آید، پیگیری این گونه مباحث پژوهش زیر را به سرانجام رسانده است.

در این پژوهش سعی شده است که با راهنمایی‌های مفید و مؤثر استاد راهنما در جهت انس با قرآن و استفاده بهینه از پیام‌های قرآنی حرکتی علمی انجام گردد، باشد که مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران قرآنی قرار گیرد.
دسته بندی: علوم انسانی » معارف اسلامی

تعداد مشاهده: 15402 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:93 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل