تحقیق عوامل انحطاط تمدن‌ ها و حکومت‌ ها از دیدگاه ابن‌ خلدون

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ
دانلود تحقیق در مورد عوامل انحطاط تمدن‌ ها و حکومت‌ ها از دیدگاه ابن‌ خلدون،
در قالب word و در 11 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
الف) نازپروردگی
گفتیم که در قبیله، افراد دلاور، شجاع، خشن، نستوه و نیرومندند و بنا به مقتضیات محیط، قوی بار می‌آیند و همین قدرت در پیروزی آنان بسیار قابل اهمیت است. در شهر و زندگی شهری، عیناً مردم دارای زندگی و شرایطی هستند که در نقطه مقابل زندگی اول و خواه‌ ناخواه آن، شجاعت و دلاوری و خشونت از آنان رخت بربسته، لطیف، نازپرورده و تن آسا می شوند که مکرر، ابن‌خلدون به این نازپروردگی شهریان گوشه می‌زند و ایراد می‌گیرد. گویی انسان تن‌پرور، گوسفندی است که هرچه چاق‌تر می‌شود، زمان ذبحش نزدیک‌تر می‌شود.

وجه سوم این است که تن آسایی از مقتضیات طبیعی کشورداری است و هرگاه اولیای دولتی به تن آسایی و راحت‌طلبی انس گیرند، رفته رفته برحسب خاصیت، کلیه عادات این انس به منزله امری طبیعی در آن‌ها رسوخ خواهد کرد. چنان‌که نسل های تازه آن در خرافی معیشت و نعمت و در نازپروردگی و تجمل خواهی پرورش خواهند یافت و خوی خشونت را از دست خواهند داد و عادات بادیه‌نشینی را که به سبب آن‌ها، ملک را به چنگ می‌آورند مانند سرسختی و دلاوری و بی‌باکی و خو گرفتن به شکار و سفر کردن در بیابان‌ها و ره نمودن به دشت‌های دور، از یافت خواهد برد و میان ایشان و بازارهای شهری به جز مهارت‌ها و نشانه‌های دولتی تفاوتی نخواهد بود. در نتیجه، نیروی نگهبانی و لشکری ایشان ضعیف می‌شود و دلاوری آنان از دست می‌رود و شوکت و شکوهشان در هم شکسته می‌شود و به بدفرجامی آن به دولت می‌رسد.

البته نه اینکه این نازپروردگی است که مورد ایراد ابن‌خلدون است، بلکه عادات ناشی از این راحت‌طلبی و سستی است که به نظر او موجب تباهی است.
دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 11840 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:64 کیلوبایت

 قیمت: 28,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 11 صفحه، قابل ویرایش.