تحقیق هنر دوره قاجار و تأثیرات آن در تزئینات بنا

دسته بندي : علوم انسانی » مطالعات هنر
دانلود تحقیق با موضوع هنر دوره قاجار و تأثیرات آن در تزئینات بنا،
در قالب word و در 21 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
هنر دوره قاجار و تأثیرات آن در تزئینات بنا:
هنر دوره‌ قاجار، ادامه‌ مستقیم هنر دوره‌ های قبل‌ های نبود و در این دوره، هنر دارای سه مشخصه بود. جدایی فرهنگ ایرانی از فرهنگ و سنت اسلامی، ورود عناصر مردمی و عامیانه و وابستگی افزاینده به عناصر هنر غربی. در این دوره، هنر هویت مستقلی را ارائه داد. ساختمان‌ های متعددی در آرامش نسبی و حکومت طولانی قاجار ساخته شدند و با توجه به ورود عکاسی به ایران و گسترش نشریات و وقایع‌ نگاری اطلاعات مفید و منابع دسته اولی از این بناها در دسترس است. در دوره قاجار دیوارنگاره‌ ها متأثر از هنر نقاشی اروپایی است. بیشترین دیوان کارها متعلق به دیوار نوارهای تجار ثروتمندان در تهران است و بعد از آن می‌ توان به شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و کاشان اشاره کرد.
نقاش دوره قاجار را می‌ توان مرحله مهمی برای عبور از نقاشی به شیوه جدید و تکوین یک مکتب ایرانی با تلفیقی از سنت‌ های نگارگری و دستاوردهای هنر غربی دانست. تأثیر هنر غرب در ایران از زمان صفویه آغاز و در دوره زند و قاجاریه رونق بیشتری می‌ یابد و شئون مختلف فرهنگ و هنر، خصوصاً دیوارنگاری را متأثر می‌ سازد. دیوارنگاره‌های این دوره علاوه بر کاخ‌ ها برای تزیین درون و بیرون خانه‌ ها، حمام‌ ها و امام زاده‌ ها به کار برده می‌ شوند. مضامین این دیوارنگاره‌ها اغلب مضامین سیاسی و حماسی، تزیینی و بزمی و دینی هستند.
آثار چاپی گوناگون نقاشان اروپایی تأثیرات گوناگونی بر هنرمندان نقاش قاجار بر جای گذاشت و علاوه بر پیامدهای قابل توجه و حتی کژفهمی‌ هایی نیز به همراه داشت. بازنمایی عین خارجی ناسوتی موضوع، تفسیری است که در مرحله نخست در تفکر هنرمند مصداق یافته، و این برخورد تلاش می‌ شود واقعیت جهان بیرون جایگزین نقاشی تجریدی در پیوند با شعر و ادبیات شود. در این تلاش، حضور جهانی بیرونی به عنوان موردی نفسانی، در آثار آشکار می‌ شود. بدین ترتیب اثری مستقل از تخیل شاعر و ادبیات به ظهور می‌ رسد. هنرمند نقاش دوره قاجاریه با مکاشفه‌ای هنری کل تجربیات سنتی و مدرن زمان خود را به نمایش می‌ گذارد. (جلالی جعفری ۱۳۸۲، ص ۴۵).
دسته بندی: علوم انسانی » مطالعات هنر

تعداد مشاهده: 14196 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:93 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل