تحقیق بررسي اثر بخش آموزشي مهارت هاي اعتبارتي بر سلامت روان شناسي دانش

دسته بندي : علوم انسانی » روان شناسی
دانلود تحقیق با موضوع بررسي اثر بخش آموزشي مهارت هاي اعتبارتي بر سلامت روان شناسي دانش،
در قالب word و در 209 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
استقلال نسبي از والدين و وابستگي به گروه همسالان و دوستان، رشد و تحول مفهوم خود و هويت يابي اجتماعي و جنسي، اتتخاب رشته تحصيلي، برنامه ريزي براي دانشگاه و انتخاب شغل از جمله عواملي هستند كه براي نوجوانان تنيدگي هايي را ايجاد مي كنند (فورنت و همكاران، 1998) اين عوامل تنيدگي زا توأم با خواست ها و تقاضاهاي آموزشي در محيط مدرسه و انتظارات والدين از نوجوانان، سلامت و بهداشت رواني آن ها را به مخاطره مي اندازد و بر عملكرد كلي و تحصيلي آنها تأثير منفي مي گذارد (نايمي و واينيوماكي، 1999) 

پژوهش ها حاكي است افرادي كه در رويارويي با چنين مسائلي فاقد توانايي هاي لازم و اساسي هستند، آسیب پذير بوده و مشكلاتي نظير افسردگي، اضطراب، تنهايي و احساس طردشدگي ، كمرويي، خشم، تعارض بين فردي و ... را تجربه مي كنند. در عين  حال پژوهش هاي بي شماري حاكي است كه بسياري از مشكلات بهداشتي و اختلالات رواني- عاطفي، ريشه هاي رواني- اجتماعي دارند و ارتقاي مهارت هاي مقابله اي و توانايي هاي رواني- اجتماعي در بهبود و سلامت روانشناختي افراد بسيار مؤثر است. اين توانايي ها فرد را براي مقابله مؤثر با موقعيت هاي تعارض زا ياري مي كند و شخص را قادر مي سازد تا در رابطه با ساير افراد جامعه، فرهنگ و محيط خود به گونه اي  مثبت و سازگارانه عمل كرده و سلامت به ويژه سلامت رواني خود را تامين كند. به همين دليل در سال هاي اخير آموزش مهارت هاي زندگي براي آماده نمودن افراد هنگام مقابله با مشكلات و فشارهاي زندگي و ايجاد رفتارهاي مثبت و كاهش رفتارهاي منفي و در نتيجه دست يابي به زندگي موفقيت آميز مورد توجه روانشناسان و دست اندر كاران نظام هاي آموزشي قرار گرفته است.

برنامه هاي آموزشي مهارت هاي زندگي به دامنه وسيعي از مهارت هاي زندگي به دامنه وسيعي از مهارتها برمي گردد، اما مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي از جمله مهارت هايي مي باشد كه آموزش اين مهرت ها تأثير قابل توجهي بر كاهش رفتارهاي منفي و افزايش رفتارهاي مثبت و سازگارانه داشته است. در حقيقت ارتباط بين فردي، يكي از مهم ترين توانايي هاي بشر است، اما برخي افراد در برقراري ارتباط، مهارت لازم را نداشته و يا پاسخ هاي آن ها، اغلب اثري منفي بر ارتباط دارند و همين سدهاي ارتباطي ممكن است به تنهايي و كناره گيري اجتماعي و نيز عدم كارايي تحصيلي و شغلي فرد منجر شود. حتي برخي از صاحب نظران معتقدند كه اختلالات رواني در اصل ناشي از مشكلات مربوط به ارتباط نامناسب است و بيمار رواني از روابط انساني محروم مانده است (بولتون ترجمه سهرابي، 1381). بنابراين با آگاهي از نقش مهارت هاي اجتماعي در تأمين سلامت روانشناختي افراد و با توجه به اهميت يادگيري اين مهارت ها براي مواجهه با مسائل و مشكلات روزمره و تأثير آن بر بهبود زندگي فردي و اجتماعي، اين تحقيق در صدد است تا ميزان اثر بخشي آموزش اين مهرت ها در سلامت روانشناختي دانش آموزان مراجعه كننده به مراكز مشاوره را بررسي كند.

بيان مسأله:
انسان امروزي به لحاظ پيچيدگي هاي زندگي، وسعت و سرعت تغييرات، با چالش هاي فراواني روبه روست كه اين چالش ها در قرن آينده بارزتر خواهد شد (دلور؛ ترجمه فقيهي و رئوف ، 1375) چالش ها و بحران هايي مانند چالش بين جهاني شدن و بومي ماندن، بحران جمعيت، بحران سلامتي و تغذيه، دگرگوني هاي فن آوري و شرايط حرفه اي، آثار فن آوري نوين ارتباطي بر مهارت هاي اجتماعي اجتماعي و خلق و خوي، مشكلات خانوادگي و اشتغال والدين در بيرون از منزل، افزايش فشارهاي روحي و رواني و ... كه هر يك از اين عوامل، مشكلاتي را بر چگونگي زندگي افراد و رفتارهاي اجتماعي و فردي آنان تحميل مي كند.
دسته بندی: علوم انسانی » روان شناسی

تعداد مشاهده: 12416 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 209

حجم فایل:170 کیلوبایت

 قیمت: 27,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل