تحقیق بررسی ساختار خانواده در گذشته

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
دانلود تحقیق با موضوع بررسی ساختار خانواده در گذشته،
در قالب word و در 23 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
در جوامع گذشته، خانواده از اعتبار و ويژگي‌ خاصي برخوردار بود. اين ويژگي‌ها كه در دوره خود، جزء اصول ثابت و محكم و ارزشمند به حساب مي‌آمد، در رويارويي با تحولات اجتماعي ـ فرهنگي تاب نياورد. آن گونه كه ما مي‌بينيم، گذر زمان و فاصله بين نسل‌ها، از تفاوت ديدگاه ها و ارزش ها بين نسل گذشته و نسل جديد حكايت مي‌كند و مهم تر از همه نقش خانواده است كه در تربيت و انتقال اين ديدگاه ها بيسار كمرنگ شده است. 

نگاه به چگونگي ساختار خانواده در گذشته و حال و ديدگاه هايي كه در بافت سنتي و يا مدرن خانواده وجود دارد، مطلبي است كه در گفتگو با حجت‌الاسلام زيبايي نژاد .... به آن پرداختيم. خانواده سنتي و خانواده جديد، هر كدام متناسب، و به فراخور فرهنگ زمان خاص خود شكل گرفته‌اند. زيبايي نژاد با ذكر اين نكته گفت: يكي از ويژگي هاي خانواده سنتي مقدم بودن فرهنگ جمع‌گرايي بر استقلال فردي است. يعني به طور مثال زن به عنوان عضوي از خانواده در حاليكه نمي‌تواند به راحتي نظرات خود را پيگيري كند، اما اين مسئله را عيب نمي‌داند، چرا كه در فضايي زندگي مي‌كند كه همبستگي و انسجام خانوادگي چتر خود را بر روي استقلال فردي گسترده است. 

وي ادامه داد: اما خانواده مدرن در فضايي شكل مي‌گيرد كه در آن فرهنگ غربي حاكم است و اگر هم گروه هاي تشكيل مي‌شود، اين گروه ها بايد در خدمت حفظ منافع فرد قرار بگيرد و اصولاً نويسندگان جديد نيز اين نكته را متذكر شده‌اند كه امروزه خانواده‌هاي جوان به قانونگذار اجازه نمي‌دهند كه قوانيني را وضع كند كه شادكامي فردي آن ها را محدود كند. بنابر اين اگر امروزه ما نقاط و مزايايي را در ارتباط با خانواده سنتي نسبت به خانواده مدرن مطرح مي‌كنيم، ضرورتاً به اين معنا نيست كه ما مي‌توانيم خانوادده سنتي را در شرايز موجود احيا كنيم، چرا كه فرهنگ امروز ما فرهنگي نيست كه متناسب با خانواده سنتي قديم باشد ...
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 10929 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:70 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 23 صفحه، قابل ویرایش.