تحقیق سرگذشت زبان فارسي

دسته بندي : علوم انسانی » ادبیات
دانلود تحقیق در مورد سرگذشت زبان فارسي،
در قالب word و در 10 صفحه، قابل ویرایش.




بخشی از متن تحقیق:
نشانه هاي آن را مي توان از يادگارهايي كه در گوشه كنار اين سرزمين پهناور پراكنده اند، دريافت. يادگارهايي چون سنگ نگاره بزرگ داريوش در بيستون كرمانشاه، بناهاي باشكوه پارسه (تخت جمشيد) در مرودشت فارس، شهر هاي ويران و خاكستر شده اي چون شهر سوخته در سيستان، سفالينه هاي نهفته در دل تپه هاي باستاني چون سيلك كاشان، گنجينه ي به غارت رفته كناره آمويه، ويرانه هاي باستاني شهر كولاب در تاجيكستان كه همه و همه يادگارهاي بازمانده اين باشندگان فرهيخته اند. افزون بر اين يادگارهاي مادي، انبوهي از داستان ها، افسانه ها و نوشته هاي  ديني و تاريخي چون اوستاي كهن، خداي نامه ها و سرگذشت پهلوانان و نامداراني چون گرشاسب يل نيز در دسترس ما هستند، ديگر از نوشته هاي برهمنان پاكنهاد آريايي به زبان سانسكريت، نوشته هاي تاريخنگاران يونان باستان و لوح هاي ميخي آشوريان، بابلي ها و ايلامي ها كه پر ياد و خاطره قوم هاي آريايي است، در مي گذرم كه داستان به درازا مي كشد.

راز اين جاودانگي را مي توان در زبان فارسي و پيوستگي تاريخي  آن دانست. ريشه هاي زبان فارسي را مي توان در همه يادماندهاي كهن اين سرزمين چه مادي و چه فرهنگي و ادبي بازيافت، اگر چه دگرگوني هاي بسياري نيز در گذر زمان به زبان نياكان ما راه يافته ولي اين دگرگوني ها نه چنان است كه پيوستگي آن را نايافتني سازد. براي آنكه بيشتر با اين نگرش آشنا شويم ناچاريم به آنچه از روزگاران كهن تاكنون بر پهنه اين سرزمين بجاي مانده  بنگريم و خط سير تاريخي زبان فارسي را بر اين پايه استوار كنيم.

گمان مي رود همه قوم ها و تيره هاي آريايي در گذشته اي دور به يك زبان واحد سخن مي گفته اند كه نويسنده، آن را به پيروي از داريوش بزرگ در سنگ نگاره بيستون زبان آريايي مي نامد. از اين زبان در گذر زمان گويش ها و زبان هايي  پديد آمد كه بر پايه گفتارهاي زبانشناسان و تاريخنگاران مي توان زبان هاي اوستايي، مادي، پارسي باستان، سكايي و سانسكريت را از ميان نام برد.  همه اين زبان ها به گونه اي در پيدايش و گسترش (انكشاف) زبان فارسي نوين نقش داشته و واژه ها يا ساختارهاي دستور زباني(نحوي) چندي را در اين زبان به گونه زنده و پويا يا راكد و مرده به ارث گذاشته اند.
دسته بندی: علوم انسانی » ادبیات

تعداد مشاهده: 9814 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 10

حجم فایل:11 کیلوبایت

 قیمت: 27,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:



  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 10 صفحه، قابل ویرایش.