تحقیق نبرد رستم و اسفندیار

دسته بندي : علوم انسانی » ادبیات
دانلود تحقیق در مورد نبرد رستم و اسفندیار،
در قالب word و در 16 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
یکی از زیبا ترین بخش های شاهنامه، نبرد رستم و اسفندیار است. یا بگذارید این گونه آغاز کنم که در شاهنامه گذشته از دقایق زبانی و بیانی و موسیقیایی که به تعبیر شاعر عزیز نعمت میرزازاده (م.آزرم) یک فرهنگنامه است، بخش های وجود دارد که از لحاظ موضوعی جذاب و بکر و تازه است.
مثلاً می توان در جست وجوی یک تغزل ناب به داستان بیژن و منیژه رجوع کرد یا در جست و جوی یک تراژدی زیبا و حزن انگیز، نبرد رستم و سهراب را خواند.
اما گاه پیش می آید که شاهنامه را می خوانی، پیش می روی و مسحور موسیقی کلمات و بیان قدرتمند می شوی، چنان که درونه ی موضوع از نگاه ذهنت دور و نا پیدا می شود و اصلاً در سایه قرار می گیرد. به عقیده من این فرهنگنامه را چند بار واز چند بعد باید خواند.
همین داستان نبرد رستم و اسفندیار را بایست دست کم سه بار خواند. یک بار برای دقت در اجزای زبان از جمله واژه گزینی، ترکیب سازی، چیدمان واژگان در هر مصراع، موسیقی کلمات، ... یک بار برای دقت در به کار گیری شیوه های بیانی و آخرین بار برای شکافتن درون داستان از منظر جامعه شناسی سیاسی ایران.
مقاله زیر که به شکافتن درونه اثر پرداخته، نوشته دوست و استاد مهربان من دکتر احمد ابومحبوب است. دکتر ابومحبوب، دبیر متون ادبی و عروض و قافیه من در دبیرستان دو شهید میدان خراسان بود. انسانی بزرگوار، فاضل و فهیم.انسانی که شیوه نگاه کردن به شعر و اساساً متون ادبی را به من آموزش داد. او در سال 1335 در تهران چشم به جهان گشود. از سال 1357به استخدام آموزش و پرورش در آمد و تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی در تهران ادامه داد. این مرد بزرگوار در حال حاضر به تدریس در دانشگاه های تهران می پردازد. از کتاب های او می توان به...
دسته بندی: علوم انسانی » ادبیات

تعداد مشاهده: 12812 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:18 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل