تحقیق اوضاع سیاسی روزگار میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ
دانلود تحقیق با موضوع اوضاع سیاسی روزگار میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی،
در قالب word و در 27 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
اوضاع سياسي زمان قائم مقام فراهاني
شرح حال قائم مقام و خانواده وي
اصلاحات نظامي قائم مقام فراهاني
ميرزا ابوالقاسم قائم مقام در زمان فتحعلي شاه
صدارت قائم مقام
علل بركناري قائم مقام
منابع


بخشی از متن تحقیق:
فتحعلي شاه در سال 1250 هـ.ق به منظور سركشي و جمع آوري ماليات معوقه شيراز عازم اصفهان گرديد و در تاريخ 19 جمادي الاخر سال 1250 هـ.ق در سن 68 سالگي و پس از 37 سال سلطنت در اصفهان درگذشت. جنازه وي به قم منتقل و در آنجا به خاك سپرده شد.

از خصوصيات بارز وي، علاقه مفرط به زن و مال و زراندوزي بود. وي بيشتر علاقه مند به عيش و عشرت بوده تا جنگجويي. پيشرفتهايي هم كه در كارهاي كشوري و لشكري نصيب او گرديد به طور عمده از وجود برخي از فرزندان او، از قبيل عباس ميرزا و محمدعلي ميرزا دولتشاه بود.

به هنگام فوت فتحعلي شاه 57 پسر، 46 دختر، 296 نوه پسري، 292 نوه دختري و 156 متعلقه منسوب به او در قيد حيات بودند. 

به دنبال فوت فتحعلي شاه كشمكشهاي داخلي و مداخلات دولتين روسيه و انگلستان براي تعيين جانشين وي آغاز گرديد. گرچه محمدميرزا، پسر عباس ميرزاي نايب السلطنه و نوه فتحعلي شاه خواسته دولت روسيه از يك سو، و وصيت فتحعلي شاه از سوي ديگر جانشين شاه محسوب مي شد؛ اما، مدعياني چند از براي جانشيني وي قد علم كردند، يكي از آنان به نام ظل السلطان خود را جانشين فتحعلي شاه معرفي و خود را عادل شاه ناميد. به علاوه عبدالله خان امين الدوله آخرين صدراعظم فتحعلي شاه نيز به لحاظ مخالفت با سلطنت محمدشاه، نه تنها مساعدتي براي جلوس او به تخت سلطنت نكرد، بلكه مشكلاتي نيز در سر راه حكومت وي به وجود آورد. اما، از آنجا كه محمدشاه از وجود وزير مقتدر و سياستمدار مبرزي همچون ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهاني برخوردار بود، بزودي مشكلات موجود بر سر راه حكومت وي مرتفع و زمينه براي سلطنت او مهيا گرديد.

گرچه دوران صدارت ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهاني تنها بخش كوچكي از حيات سياسي وي را تشكيل مي دهد اما مشاراليه قبل از رسيدن به صدراعظمي محمدشاه، درگير مسائل سياسي ايران بود، به علاوه پدر و اجداد او نه تنها در سلسله قاجاريه بلكه در سلسله هاي زنديه و صفويه نيز مصدر خدماتي بوده اند كه در سه قسمت ذيل مورد بررسي قرار خواهد گرفت. 
دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 10459 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 27

حجم فایل:98 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 27 صفحه، قابل ویرایش