تحقیق بررسی برهان وجوب و امکان

دسته بندي : علوم انسانی » فلسفه و منطق
دانلود تحقیق با موضوع بررسی برهان وجوب و امکان،
در قالب word و در 193 صفحه، قابل ویرایش.


چکیده تحقیق:
در مورد معانی اعتباري نفس الأمري (وجوب، امكان، امتناع) هميشه ظرف اتصاف جهان خارج است، اگر چه ظرف عروض را عالم انديشه تشكيل مي دهد.

ممكن براي موجود شدن، هم محتاج به علت ايجادي و هم نياز به علت ايجابي دارد. ماهيت ممكن به گونه اي است كه تا وقتي كه از ناحيه علت خود به سر حد وجوب و لزوم نرسد، هرگز موجود نخواهد شد و علت نيز در مقام ترجيح وجود معلول، تا زمانی كه ترجيح خود را به سرحد ايجاب و الزام نرساند، علت نخواهد بود. يعني اين كه شيء تا زماني كه به مرحله ي وجوب و ضرورت نرسد، موجود نمي گردد و مناط نياز ممكن به علت نه حدوث است و نه چيزي ديگري بلكه امكان است و اما ضرورت، ضرورت اقسامي دارد و از ميان اقسام ضرورت آن چه در فلسفه اسلامي و در برهان وجوب و امكان اهميت دارد، ضرورت ازلي است. هم چنين در مقابل هر يك از معاني امكان سلبي يكي از ضرورت ها قرار دارد.

معاني مختلف امكان را مي توان در دو دسته قرار دارد. يك دسته از معاني امكان فقط محدود به ذهن است و آن عبارت است از امكان خاص و امكان عام و دسته ديگر هم مربوط به عالم خارج از ذهن است، مانند امكان فقري، استقبالي، امكان وقوعي و امكان استعدادي.

برهان وجوب و امكان از براهين مهم و متقن در اثبات وجود خداست كه اكثر فلاسفه به آن توجه داشته اند و هر يك از فلاسفه با توجه به شيوه و مسلكشان، تقريرهاي متفاوت از اين برهان دارند. عده ای  براساس امکان ماهوی وعده ای دیگر براساس اصالت وجودی، هریک تقریرهای خاص خود را از این برهان در کتب فلسفی خودشان بیان نموده اند.
دسته بندی: علوم انسانی » فلسفه و منطق

تعداد مشاهده: 12442 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.DOC

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 193

حجم فایل:788 کیلوبایت

 قیمت: 29,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 193 صفحه، قابل ویرایش.