تحقیق اعتصاب

دسته بندي : علوم انسانی » جامعه شناسی
دانلود تحقیق در مورد اعتصاب،
در قالب word و در 15 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
در مرتبه اول، بايد توضيحی برای وقوع و انتشار اعتصابها پيدا کنيم. هر کس که اعتصابهايی را، چه از تجربيات شخصی خود و چه از گزارشات ديگران، و يا روزنامه‌ها، بخاطر بياورد فوراً متوجه ميشود که هر جا که کارخانه بزرگ برپا شده و بر شماره شان افزوده مي شود، اعتصاب اتفاق مي افتد و بسط مي يابد. به ندرت ممکن است که حتی يک کارخانه بزرگ از ميان کارخانه‌هايی که صدها (و در برخی موارد هزارها) کارگر دارند پيدا کرد که در آن اعتصاب اتفاق نيفتاده باشد. زمانی که تعداد کارخانه‌های بزرگ در روسيه معدود بودند، تعداد اعتصابها هم کم بود. ولی از زمانی که کارخانه‌های بزرگ چه در محلات صنعتی قديم و چه در شهرها و دهات جديد شروع به زياد شدن کردند، تعداد اعتصابها هم زيادتر شده است. 

به چه دليلی توليد کارخانه‌های عمده هميشه منجر به اعتصاب مي شود؟ به اين دليل که سرمايه‌داری ناچار بايد به مبارزه کارگران بر عليه کارفرمايان منجر شود و وقتی توليد به صورت عمده است، اين مبارزه ناچار صورت اعتصاب بخود ميگيرد. اين را توضيح مي دهيم. 

سرمايه‌داری نام آن نظامی است که در آن زمين، کارخانه‌ها، وسائل و غيره... متعلق به تعداد کمی از ملاکين و سرمايه‌داران است، در حالی که توده مردم يا اصلا از هستی ساقط هستند يا مايملک بسيار کمی دارند و مجورند خود را به صورت کارگر کرايه بدهند. 

صاحبان زمينها و کارخانه‌ها، کارگران را کرايه مي کنند و آنها را به ساختن اجناس مختلف، از چه نوع فرقی نمي کند، وامي دارند؛ اجناسی که بعدا در بازار به فروش مي رسانند. به علاوه مزدی که صاحبان کارخانه‌ها به کارگران مي دهند، آن قدری است که فقط برای ادامه يک زندگی بخور و نمير برای خودشان و خانواده‌شان کفايت مي کند، در صورتی که آنچه کارگران مازاد بر اين مقدار توليد مي کنند، به صورت سود، به جيب کارخانه‌دار سرازير مي شود. بنابراين، تحت نظام سرمايه‌داری، توده مردم کارگران مزدور ديگران هستند، آنها برای خودشان کار نميکنند بلکه بخاطر دستمزد، برای کارفرمايان کار مي کنند. قرين به عقل است که کارفرمايان هميشه کوشش در کم کردن دستمزد دارند؛ هر چه به کارگران کمتر بدهند، سود خودشان بيشتر است. کارگران سعی مي کنند که بيشترين دستمزد ممکن را بدست بياورند تا بتوانند برای خانواده‌شان غذای کافی و سالم تهيه کنند، در خانه‌های خوب زندگی کنند و مانند بقيه مردم لباس بپوشند، نه بسان گدايان. بنابراين دائما دعوائی بين کارگران و کارفرمايان بر سر دستمزد جريان دارد. کارفرما آزاد است و کارگری را که بنظرش مناسبتر بيايد اجير مي کند و بنا بر اين دنبال ارزانترين کارگر مي رود. کارگر هم در انتخاب کارفرمای خودش آزاد است و بنابراين دنبال گران‌ترين کس مي گردد...
دسته بندی: علوم انسانی » جامعه شناسی

تعداد مشاهده: 12204 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 15

حجم فایل:65 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 15 صفحه، قابل ویرایش.