بررسی هنر عکاسی

دسته بندي : علوم انسانی » مطالعات هنر
فهرست مطالب:

فصل اول: بررسی کلی عکاسی
مقدمه
تاریخچه ی عکاسی
نحوهٔ کارکرد دوربین سوراخ سوزنی
انواع عکاسی
عکاسی معماری
عکاسی اجسام بی ‌جان
عکاسی نجومی
عکاسی ورزشی
عکاسی پرتره
عکاسی از طبیعت
عکاسی حیات‌ وحش
عکاسی از مناظر
عکاسی خبری
عکاسی شب
عکاسی ماکرو
عکاسی صنعتی
اصطلاحات فنی در عکاسی
عمق میدان
تعادل سفیدی
نور دهی
فوکوس
فاصله کانونی
سرعت فیلم
زاویه دید
رکیب‌ بندی
نسبت یک ‌سوم
نقطهٔ کانونی و خطوط راهنما
تکنیک ‌های عکاسی
ضد نور
اچ‌ دی‌ آر (HDR)
پنینگ
مادون قرمز
سراسرنما (پانوراما)

فصل دوم: نور در عکاسی
بررسی نور
دیدن نور
بررسی نور بین عکاسی در استودیو و خارج
درک طبیعت نور
نقش نور در عکاسی معماری
فصل سوم : جهت نور در عکاسی
جهت نور
نورسنج دوربین
نورسنجی از میان لنز (TTL)
نورسنجی نقطه ای
جبران نوری
تاثیر مدهای از پیش تنظیم شده
مدهای فلاش
مد  Fill In Flash
مد فلاش تاخیری (Slow Synch Flash)
فلاش زود هنگام  (First Curtain Flash)
فلاش دیر هنگام  (Second Curtain Flash)
فیلتر, فلاش و پردازش دیجیتالی
استفاده از فلاش
پردازش دیجیتالی تصویر
دانستنیهای تنظیم نور
جداول، نمودارها و سلنیوم
قانون آفتابی
چشمهای نورسنج سرخود
۱۰ مرحله نوری و سرعت صحیح شاتر براساس دیافراگم و حساسیت
گربه سیاه و طوفان برفی
نورسنج برخوردی
نورسنج نقطه‌ ای
پراش نور و تاثیر آن در عکاسی
پراش نور
Diffraction در عکاسی

فصل چهارم: عکاسی در شب
عکاسی در شب با دوربین اتوماتیک
کنترل فوکوس
کنترل نور
نوردهی اتوماتیک
کنترل رنگ
تراز سفیدی اتوماتیک
عکاسی با دوربین حرفه ای
چند عکس بهتر از یک عکس
عکاسی با فلاش در نور کم

فصل پنجم: خطوط در عکاسی
نقطه و خط در عکاسی
نقطه ،‌ خط و سطح
خط اصلی و خط فرعی در عکاسی
شکل یابی خط در عکاسی
شکلهای پایه‌ای خط ها در عکاسی
خط عمودی در عکاسی
خط افقی در عکاسی
خط افقی تشدید شده در عکاسی
خط مایل در عکاسی
خط دیدگانی در عکاسی
تضاد خطها در عکاسی
سطح دیدگانی در عکاسی
تنوع سطح های دیدگانی در عکاسی
بخش بندی طلایی و تقسیم فضا در عکاسی
خطهای با مسیر آزاد در عکاسی
قطر پایین رو در عکاسی
قطر بالارو در عکاسی
نقطه قوی سطح در عکاسی
مثلث در عکاسی
ترکیب بندی
قانون یک سوم ها
بریدن دنباله سوژه
عکاسی از ارتفاع بالاتر از سوژه
بریدن سایه یا انعکاس
افقی یا عمودی
نورسنجی
عکاسی از ماه
فوکوس
عمق میدان
انعکاس نور در چشم
فلاش
سایه ها
انواع نور
نورپردازی وسیع
نورپردازی باریک
نورپردازی رمبراند (باز و بسته)
نورپردازی پروانه ای
نورپردازی جداکننده
عکاسی هنری
منابع


قسمتی از متن تحقیق:
عکاسی در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود.[ محمد معین و دیگران، سرواژهٔ «عکاسی»، فرهنگ لغت معین).] این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی [fotografia (به یونانی: φωτογραφία)] خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمهٔ یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است. بنابراین، فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است.[ دانایی، رحیم.]

عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود: نخست، بدست‌آوردن تصویر به وسیلهٔ دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن.[ جاکوبسون، سی. آی.. ظهور (در عکاسی و سینما)).][دکتر داریوش.]

در این فرآیند، دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو یا گیرنده تصویر، باعث می‌شود الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیا بر روی سطح حساس به نور (نقره کلرید یا گیرنده) تأثیر گذارد و باعث ثبت تصاویر گردد.

عکاسی دارای سه جنبهٔ علمی، صنعتی و هنری است؛ به‌عنوان یک پدیدهٔ علمی متولد شد، به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد.[ آقایی، مجتبی. عکاسی (۱). تهران: شرکت چاپ و نشر کتب درسی ایران، ۱۳۸۱.] عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است و سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌است اما اولین تصویر لیتوگرافی نوری در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط مخترع فرانسوی، ژوزف نیسه فور نیپس تولید شد و پس از آن توانست عکسی دائمی از طبیعت به نام اصطبل و کبوترخانه را خلق کند. او با همکاری لوئی داگر، آزمایش‌هایی را بر ترکیبات نقره براساس یافته‌های یوهان هاینریش شولتز انجام دادند و داگر در سال ۱۸۳۷ توانست روش داگرئوتایپ را اختراع کند.

تئوری عکس رنگی سه‌رنگ، توسط جیمز کلرک ماکسول در سال ۱۸۵۵ پیشنهاد شده بود. برپایهٔ نظریهٔ او، نور مرئی از سه رنگ اساسی قرمز، سبز و آبی، تشکیل شده‌است. پس فیلمی از سه لایه ساخت که هر لایهٔ آن نسبت به یکی از سه رنگ‌های اولیه حساس بود و توانست نخستین عکس‌رنگی را در سال ۱۸۶۱ به ثبت برساند.

جورج ایستمن در سال ۱۸۸۴ میلادی فیلم رول را که فیلمی از جنس پلاستیک آغشته به امولسیون ژلاتینی است را ابداع کرد و با ساخت دوربین جعبه‌ای در سال ۱۸۸۸، عکاسی را برای مردم عادی مقرون به صرفه نمود و تحول مهمی در عکاسی ایجاد کرد. ادوین لند نوعی دوربین آنالوگ ظهور فیلم فوری موسوم به دوربین پولاروید را اختراع کرد که بلافاصله پس از عکسبرداری، نسخهٔ چاپ‌شدهٔ عکس را پرینت می‌کردند و عکس گرفته‌شده یک دقیقه بعد و در مدل‌های جدیدتر تا چند ثانیه بعد، قابل رویت بود.

در عکاسی آنالوگ، باید تمامی تدبیرات اعمّ از: اصلاح رنگ، نور و کنتراست را قبل از نوردهی انجام داد. چون تقریباً بعد از نوردهی و ظهور فیلم، در این خصوص کار زیادی نمی‌شود انجام داد. ظهور در عکاسی به معنای مواجهه دادن فیلم عکاسی یا کاغذ عکاسی با مواد شیمیایی است که باعث تبدیل شدن فیلم به یک تصویر منفی (نگاتیو) یا مثبت (اسلاید)، و یا کاغذ به تصویر عکس می‌شود در حالی که عکاسی دیجیتال به فرآیند ثبت تصاویر به وسیلهٔ دریافت و ثبت نور برروی سطح حساس به نور سنسور الکترونیکی گفته می‌شود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیاء بر روی سطح حساس به نور سنسور تأثیر می‌گذارد و باعث ثبت تصاویر می‌گردد.
دسته بندی: علوم انسانی » مطالعات هنر

تعداد مشاهده: 13038 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 130

حجم فایل:2,026 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل