تحقيق هنر درماني روي كودكان

دسته بندي : علوم انسانی » مطالعات هنر
بخشی از متن:
کاربرد هنردرمانی به ويژه روی کودکان استثنائی، مارا واداشت تا به جستجو و کنجکاوی در اين زمينه بپردازيم. هنر درمانی جنبه های مختلفی دارد: موسيقی درمانی، نقاشی درمانی، دراماتراپی، قصه درمانی، شعر درمانی و ...
که دراينجا، به تمام جنبه های هنر درمانی نپرداخته ايم، بلکه تنها روی شاخه هايی از آن که احتمال می رفت قابل فهم تر و کاربردی تر باشد ، کار نموده و مطالبي بسيار مختصر گرد آورده ايم .
هنر ، مفهوم وسيع و پر رمز و رازی دارد . جنبه ای از تعريف هنر ، آسمانی و ذهنی است مانند احساسات و افکار خوب داشتن ، عاشق بودن و ... و جنبه ای از آن نِيز عينی و قابل لمس است مانند : مهارت در ساختن چيزی ، شعر خوبی نوشتن ، صدای دلنوازی داشتن ، و ... اما مهم تر آنکه از طريق زبان هنر می توان ديگران را درک کرد .
هنر درمانی به عنوان ابزاری برای روان درمانی ، در واقع تلاشی سازمان يافته جهت کمک به افراد است تا ارتباط سازگارانه بهتری بين خود و جهان بيرون پيدا کنند .
در هنردرمانی ، کلامی ساختن چيزی که غير کلامی است يا هوشيار سازی آنچه ناهوشيار است ، يکی از جالب ترين و بديع ترين فعاليتهای هنردرمانگر محسوب می شود .
کاربرد بالينی هنر درمانی دربرگيرنده کودکان و بزرگسالان بستری در بيمارستان و افراد روان نژند و روان پريشی که داوطلبانه در پی مداوای  روان درمانی هستند  ، افراد زندانی ، عقب ماندگان ذهنی ، کودکان مبتلا به ناتوانی يادگيری ، زوجين مشکل دار، خانواده ها و افرادی که علائمی از ناراحتيهای هيجانی ناشی از بيماريهای جسمی مانند : بيماريهای مزمن ، سرطان ، آسم ، ديابت و مشکلات عصبی دارند ، می باشد .
يکی از راه های پی بردن به مشکلات کودکان ، استفاده از ترسيم نقاشی در آنهاست . نقاشی بيان کننده احساسات و شخصيت کودکان است و باعث پرورش خلاقيت آنها می شود نقاشی زبان آزاد کودک است . کودک نيازمند گفتگو است اما چون تسلط کافی به زبان الفبائی و گفتاری ندارد ، آگاهانه و به طور غير مستقيم از طريق هنر به ويژه نقاشی ، ويژگيهای شخصيتی و تمايلات درونی ، ناکاميها و فشارهای خود را آشکار می نمايد .
اکثر قريب به اتفاق مردم از نوشتن لذت نمی برند و آنرا تکليفی سخت و پيچيده می دانند ، در حاليکه نويسندگی يکی از مؤثرترين وسيله ها جهت بيان عقايد و مشکلات و رفع تألمات روحی می باشد .در اين ميان نوشتن خاطرات روزمره يکی از روشهايی است که می تواند به عنوان هنری جهت کمک به بيماران دچار افسردگی استفاده گردد .
قصه گويی برای انتقال غير مستقيم پيامهای مهم درباره نحوه يادگيری رفتار سازگارانه در يک زمينه اجتماعی است . ادبيات کودکان منبع غنی و ابزار آموزشی مؤثر و خلاقی است که از طريق آن می توان مهارتهای مختلفی از قبيل مهارتهای اجتماعی ، مهارت حل مسأله ، مهارت خودآگاهی را به کودکان آموخت .
موسيقی به عنوان پديده ای که به گونه ای باعث آرامش و تنش زدائی انسان می شود ، زمينه ای به قدمت خود انسان دارد .موسيقی درمانی به معنای استفاده از موسيقی برای توانبخشی تمامی بيماران جسمی و روانی است . رکن ريتميک موسيقی می تواند برای تسهيل بهبود ريتم رفتار افراد مورد استفاده قرار گيرد ( مانند : دامنه حرکت ، سرعت تعليم ، تنفس کردن و ...) .
تأثير موسيقی درتعديل رفتار کودکان کم توان ذهنی مؤثر بوده است . می توان از حرکات ريتميک و موزيکال ، مهارت در هماهنگی های حرکتی آنها را بهبود بخشيد . آگاهی از اندامهای بدن و مفاهيم مربوط به جهت يابی را می توان با رقص و انجام آوازها تقويت کرد . ضمناٌ آنها با شرکت در فعاليتهای گروهی موسيقی می توانند رفتارهای اجتماعی مناسب را آموخته و مهارتهائی را در همکاری گروهی به دست آورند .
دسته بندی: علوم انسانی » مطالعات هنر

تعداد مشاهده: 14188 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 59

حجم فایل:59 کیلوبایت

 قیمت: 43,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    حاوي فايل ورد قابل ويرايش