تحقيق همه‌گيرشناسي، سبب‌شناسي و مداخلات پيشگيرانه در اختلالات رواني اجتماعي دانش‌آموزان

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
چكيده
مشكلات رواني – اجتماعي كودكان و نوجوانان تأثير مستقيم بر يادگيري و فرآيند تحصيل آنها دارد. پژوهش‌هاي بي‌شماري نشان ميدهد كه از هر پنج دانش‌آموز يك نفر دچار مشكلات مربوط به سلامت رواني است و متأسفانه به سبب عدم پيشگيري، اينگونه اختلالات رفتاري تا مقاطع تحصيلي بالاتر و حتي تا هنگام ورود به جامعه در دانش‌آموزان ماندگار است.
يكي از اين اختلالات افسردگي مي‌باشد كه در كودكان سنين دبستاني و پيش‌دبستاني امري بسيار مهم و قابل توجه است و افسردگي كودكان با بزرگسالان تفاوت‌هاي قابل توجهي دارد. در بررسي كودكان افسرده توجه به رشد جسماني، ظرفيت هوشي، ساختار شخصيتي و شرايط خانوادگي آنان امري است حائز اهميت. به عبارت ديگر دوران رشد و تحول كودكان بسيار حساس است. مطالعات مربوط به افسردگي مي‌بايست در بستر تحول رواني – شناختي آنان صورت پذيرد و كودكان براي رشد سالم خود به فضاي عاطفي، عدم ارتباطات كلامي – رواني خوشايند و پرجاذبه در كانون خانواده مي‌تواند گره‌هاي بي تفاوتي و احساس تنهايي و گوشه‌گيري و افسردگي را پديد مي‌آورد.
تقويت غناي عاطفي و انگيزه‌هاي ارتباطي كودكان در محيط خانواده، محشور شدن كودكان با صاحبان چهره‌هاي گشاده و متبسم و منش‌هاي پويا و افراد پرانگيزه و مثبت‌انديش مهم‌ترين گام در بهداشت روان و پيشگير از اختلالات رواني است. هرگونه تعارض و تضاد فكري در خانواده و در حضور فرزندان مي‌تواند بند رفتارهاي نامطلوب بخصوص افسردگي را در نهاد فرزندان بارور سازد. به همين علت است كه همواره انتظار مي‌رود اولياء مربيان و معلمان دبستاني و پيش دبستاني به مثابه الگوهاي برتر بيش از ديگران از چهره گشاده و متبسم برخوردار باشند و زماني كه با كودكان محشورند آميزه‌اي از عطوفت و مهرباني و بردباري و گذشت و صداقت و شجاعت و منطق و استواري باشند.


فهرست مطالب
چكيده 7
مقدمه 8
ايجاد محيطي سالم و حمايت‌گر 8
ايجاد حس تعلق و وابستگي گروهي 9
بالا بردن قدرت درك و تشخيص 9
تشويق به تصميم‌گيري 10
تجربه‌اندوزي و درس گرفتن از اشتباهات 12
تشخيص مشكل و ارائه راه‌حل 13
افسردگي در كودكان و پيشگيريهاي اوليه 15
توجه به ابعاد تحولي افسردگي در كودكان 17
نكات قابل ملاحظه در پيشگيري از افسردگي در كودكان 18
پي‌نوشت 21
منابع:
21
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 11583 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:37 کیلوبایت

 قیمت: 22,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    حاوي فايل ورد قابل ويرايش