تحقيق ارتقاء فناوري و نوآوري در كارخانه پارس خودرو

دسته بندي : مدیریت » مدیریت صنعتی
مقدمه
ممكن است به دفعات شنيده باشيم كه سازمانهاي هر چندنوآور از صحنه رقابت خارج مي شوند ، اما سازمانهاي ديگر در همان محيط با موفقيت به كار خود ادامه مي‌دهند.
آيا سازمانهايي كه از صفحه رقابت خارج مي‌شوند ، مي‌خواستند به چنين سرنوشتي دچار شوند ؟ در پاسخ بايد گفت كه نمي‌خواستند يا نمي‌خواهند به چنين سرنوشتي دچار شوند سازمانهاي كنوني بايد دنبال خلاقيت و نوآوري باشند و براي اينكه از بين نروند همواره بايد افراد را تشويق به نوآوري نمايند و پديده تغيير را با آغوش باز بپذيرند .( رابينز ، 1376)
در اغلب موارد سازماني كمتر به امر خلاقيت و نوآوري دست مي‌زنند زيرا آن را تجارت ريسك‌داري مي‌پندارند كه بايد از كار اصلي خود منحرف شده و به اموري كه هنوز امتحان نشده‌اند ، بپردازند .
سازماني بايد با ساختارهاي متناسب سازماني كه متضمن پرورش و رشد خلاقيت باشد به رويارويي آينده بپردازند و در غير اين صورت محكوم به فنا هستند . دي گرين در نوشته خود با عنوان « سازمان برازنده و شايسته » بر اين باور است كه سازماني بايد حالت سازگاري به خود بگيرند . سازمان خوب و شايسته آن است كه محيط را در ك كند ، اطلاعات و آگاهي‌هاي بايسته را به سرعت آماده كند ،‌سريع پاسخ دهد ، بستر مناسبي براي پرورش خلاقيت و نوآوري باشد ، از تجربيات بياموزد و ساختار خود را بازنگري كند .( Degreem, 1982)
روند رو به رشد تكنولوژي و رقابت فشرده در صنايع و سازمانهاي مختلف ، ضرورت خلاقيت و‌ نوآوري را اجتناب ناپذير گردانيده است و سازمانهايي موفق هستند كه خود را با اين روند تطبيق دهند در غير اينصورت محكوم به شكست هستند .
در كشور ما به دليل برخورداري از ارتكاب طبيعي و منابع خدادادي متاسفانه به فرايند نوآوري توجه چنداني مبذول نگرديده است و منتظر بوده‌ايم تا ديگران براي ما فكر كنند و به توليدات محصولات و فرآيندهاي جديد بپردازيم و نتايج آنها را پس از مدت طولاني و منسوخ شده دريافت و به كار گيريم .
در مباحث علمي غالباً مفاهيم تحقيق در روش علمي بصورت مراتب بكار برده مي‌شود هر چند بين اين دو وجوه مشترك معنايي وجود دارد ، ولي تفكيك آنها موجب تميز اختلاف بين آنها مي‌شود . تحقيق ، روندي منظم‌تر و قوي‌تر و وسيع‌تر از روش علمي است ، تحقيق با ساختار منظم‌تري از كنكاش توام است ،‌كه معمولاً منجر به نوعي ثبت مراحل و گزارش نتايج و دستاوردها مي‌شود . هر چند مي‌توان روح علمي را بدون تحقيق بكار گرفته ولي تحقيق علمي را نمي‌توان بدون روش و جوهر علمي انجام داد .بنابراين تحقيق ، عرصه تخصصي‌تري از روش شناسايي است .( دلاور ، 1380)
جان ديوي ( J.Dewey) پژوهش را عبارت از فرايند جستجوي منظم‌ براي مشخص كردن يك موقعيت مي‌داند بنابراين پژوهش ، فرايندي است كه از طريق آن مي‌توان درباره ناشناخته‌ها به جستجو پرداخت ، و نسبت به آن شناخت لازم را كسب كرده در اين فرايند از چگونگي گردآوري شواهد و تبديل آنها به يافته را تحت عنوان روش شناسي ياد مي‌شود .( سرمدي ، 1380)

كنترل دقيق ،‌شرطي كه مانع عوامل نامربوط و مزاحم مي شود
نمونه‌گيري صحيح ، شرطي كه يافته‌هاي پژوهشي را قابل بسط و تعميم مي‌سازد .
رعايت شرط اول ، امتياز دروني ، و رعايت شرط دوم ،‌اعتبار بيروني تحقيق را موجب مي‌شود . هر تحقيق خاص ، ممكن است داراي هر نوع اعتبار يافاقد يكي از آنها باشد . منظور اين نيست كه در مواردي كه اعتبار دروني يا بيروني در تحقيق اهميت دارند ، مي‌توان فقدان ديگري را ناديده گرفت ، بلكه منظور اين است كه مواردي يافت مي‌شود كه يكي از دو مساله حاكم نيست .( دلاور ، 1380)


فهرست مطالب
مقدمه 1
چكيده 10
فصل اول : 13
كليات 14
بيان مسئله 18
فرضيه‌ها 26
متدولوژي 28
روش شناسايي تحقيق و كارآموزي 31
فصل دوم : 34
تئوري پردازيي 35
ادبيات موضوع 42
فصل سوم : 108
جامعه 109
جامعه آماري 112
جامعه نمونه 113
پرسشنامه 115
مدل‌هاي آماري 117
فصل چهارم : 120
تجزيه و تحليل آماري 121
فصل پنجم : 126
نتيجه‌گيري 127
پيشنهادات 132
منابع تحقيق : 133
دسته بندی: مدیریت » مدیریت صنعتی

تعداد مشاهده: 12534 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 133

حجم فایل:94 کیلوبایت

 قیمت: 44,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    حاوي فايل ورد قابل ويرايش