تحقيق تعليم و تربيت

دسته بندي : علوم انسانی » علوم تربیتی
مقدمه:
معلم بزرگترين نعمت و سرمايه‌ي جوامع بشري، انسان يعني عاليترين تجليگاه خلقت الهي است. انسان مستعد و متصف به همه‌ي صفات و كمالات الهي است و آفريده شده تا به مقام خليفه‌ي الهي برسد و اين سير بدون تعليم و تربيت او ميسر نمي شود.
انبياء بعنوان اسوه‌ي معلمين بشر آمده اند تا در سايه‌ي كتاب مقدس الهي او را به اين مقام برسانند. بنابراين معلمي كه ادامه دهنده‌ي راه تعليم و تربيت انبياء است چنين مسئوليت مهمي را به عهده دارد و اين ممكن نيست مگر به نيت قرب الهي و اخلاص طريقت او.
پس از آن راه و روش تعليم و تربيت است و هر آن كس كه بي شناخت و از روش و راه در هر كار عمل نمايد جزء در طريق بيهودگي نكوشيده است. چه آن كه در تعليم و تربيت اين مسئله مهم تر و اساسي تر است. زيرا سروكار او با انسان است و انسان داراي قواي فطري و تفاوت استعدادي است و در اهميت روش امام صادق (ع) فرمودند: «عمل كننده بي بصيرت به رهنوردي ماند كه بيراهه رود. سرعت حركت او را به هدف نمي رساند جزء آن كه دورش مي‌كند.»
امروزه روشها همراه با تحولات و رشد بشري رو به تكامل و پيشرفتگي است و معلم نيازمند است كه به ابزار و روشهاي نوين پا به عرصه تعليم و تربيت گذارد.
وقتي سخن از تعليم و تربيت به زبان مي آيد، لازم است ابتدا مفهوم روشني از هر يك از اين دو واژه بيان شود. تربيت، عبارتست از فراهم كردن زمينه ها و عوامل براي به فعليت رساندن و شكوفا نمودن استعدادهاي انسان در جهت مطلوب در حالي كه تعليم عبارتست از فراهم كردن زمينه ها و عوامل براي اين كه متعلم دانشي را واجد شود نكته حائز اهميت در اين تعريف آن است كه معلم فقط زمينه را جهت فراگيري متعلم آماده مي كند و اين متعلم است كه خود، فعالانه به يادگيري مي پردازد.
بنابراين با توجه به واژه و تعريف تربيت نكات مهم زير قابل توجه است:


فهرست مطالب
مقدمه    
تعريف تعليم و تربيت    
تربيت اخلاقي    
تربيت و رشد ذهني كودك    
تربيت عقلاني    
رشد و تربيت رواني و اجتماعي كودك   
تنگناها و بحرانهاي تربيتي    
نقش مطبوعات و ساير نهادهاي اجتماعي در تعليم و تربيت    
انتخاب شغل    
دوستي و رفاقت در نوجواني و جواني    
عشق ها يا بيداري عواطف    
بزهكاريهاي دوران نوجواني    
نگرانيهاي دائمي شخصي و مسائل مدرسه    
سالهاي پاياني دبيرستان و دغدغه هاي كنكور شغل و ازدواج    
تجربه هاي موفق آموزشي و تربيتي    
فهرست منابع و مآخذ    
دسته بندی: علوم انسانی » علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 12752 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:90 کیلوبایت

 قیمت: 39,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    حاوي فايل ورد قابل ويرايش