پروژه امنیت ملی بین الملل و ایران

دسته بندي : علوم انسانی » علوم سیاسی
دانلود تحقیق با موضوع پروژه امنیت ملی بین الملل و ایران،
در قالب docx و در 60 صفحه، قابل ویرایش، شامل:


مقدمه
شرح و بيان مسأله پژوهش:
مفاهيم سياسي به تبع محيط سياسي (داخلی و جهاني) به وجود مي آيند و با توجه به هرگونه تغيير در شرايط محيط سياسي تغيير پذير هستند. بدين علت دانشمندان علوم انساني به اتفاق معتقدند، مفاهيم علوم انساني از ويژگي نسبيت برخوردارند. بنابراين مفهوم امنيت ملي نيز به عنوان يكي از مفاهيم سياسي از اين امر مستثني نيست. همان طور كه می دانيم، تولد اصطلاح امنيت ملي به زمان ظهور دولت- ملت ها به وسيله قرارداد وستفاليا در سال 1648 م، بر مي گردد. به مجرد اين كه ما بين دولت- ملت ها مرزبندي شد، منافع و امنيت ملي بر اساس مرزها ترسيم گرديد. هرگونه تغيير در مرزها، تجاوز محسوب گرديده، امنيت ملي را به مخاطره مي كشيد. به همين علت دولت- ملت ها در پي حفظ امنيت خود به تقويت قدرت نظامي، دست زدند. در اين زمان، چنين تصور مي شد كه برتري قدرت نظامي نسبت به ساير همسايگان امنيت ملي را تضمين خواهد ساخت. بنابراين هر دولت- ملتي به دنبال افزايش قدرت نظامي بود.

در اين دوره زماني تنها بعد نظامي و سياسي مفهوم امنيت ملي از برجستگي خاص برخوردار بود و ابعاد ديگر چندان اهميتي نداشتند. اما در حال حاضر، مفهوم امنيت به تدريج از انحصار ماهيت به كلي سياسي آن خارج شده و رفته رفته عوامل غيرسياسي يا به شدت سياسي كمتر مطرح مي شود. رفاه داخلي و اقتصادي نسبت به مسايل سنتي دفاعي تقدم يافته است. گستردگي مفهوم امنيت نيز ناشي از تغيير و تحولات نظام بين الملل و ساختاربندي جديد در صحنه بين الملل مي باشد. بعد از جنگ جهاني دوم با ظهور قطب هاي اقتصادي نظير آلمان غربي و ژاپن، بعد اقتصادي امنيت ملي مورد توجه قرار گرفت. اما به دليل اين كه نظام دو قطبي و رقابت بين دو ابرقدرت، بر نظام بين الملل حاكم بود، هم چنان بعد نظامي مفهوم امنيت ملي بر ديگر ابعاد، رجحان داشت.
پس از فروپاشي شوروي سابق، مسايل امنيتي حوزه هاي وسيع تري را شامل شده است. امنيت ديگر يك فرايند يك جانبه و محدود نيست كه فقط با ازدياد قدرت نظامي بتوان آنرا افزايش داد. امروزه مسايل امنيتي، آلودگي محيط زيست، غذا، بهداشت، تأمين شغل و مسكن، توسعه، رفاه، افزايش جمعيت، خطر فقر، مسايل فرهنگي و موارد ديگر را شامل مي شود كه اين مسايل راه حل ها و همكاري هاي فوق ملي را نيز مي طلبد.

این فایل به همراه چکیده، فهرست، متن اصلی و منابع با فرمت (docx  قابل ویرایش) در اختیار شما قرار می گیرد.

تعداد صفحات:60
دسته بندی: علوم انسانی » علوم سیاسی

تعداد مشاهده: 12975 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 60

حجم فایل:234 کیلوبایت

 قیمت: 42,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل