تحقیق تحلیلی بر مفهوم ژئواکونومی و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران

دسته بندي : علوم انسانی » جغرافیا
دانلود تحقیق با موضوع تحلیلی بر مفهوم ژئواکونومی و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران، 
در قالب word و در 116 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
بیان مساله:
ضرورت درک و شناخت مناسبات نظام جهانی به منظور تامین منافع و امنیت ملی، تبدیل به گفتمان غالب صاحبنظران و فعالان عرصه علم و دانش و سیاست در قرن حاضر شده است و در این میان استفاده از ژئواستراتژی های اقتصادی برای رسیدن به اهداف سیاسی و نظامی و پیدایش ژئواکونومی در جهان معاصر و تاثیر و تاثر متقابل این پدیده بر روی منافع و امنیت ملی کشور ایران به عنوان یک کشور ویژه و ممتاز در عرصه ژئوپولیتیک و منابع انرژِی و به تبع آن ژئواکونومیک جهان ضرورتی انکار ناپذیر دارد. بر این اساس ابتدا باید درک و شناخت و تحلیل علمی از علم ژئواکونومی به دست داده و سپس نقش و نوع استفاده از آن مورد بحث و تدقیق وافر قرار گیرد تا در تصمیم گیری های منطقه ای و کلان جهانی و نظام بین الملل و مرزبندهای پنهان و آشکار و تصمیم سازی های این عرصه ی جدید حضور و نقش کشور ایران نه تنها نادیده انگاشته نشود بلکه با حضور فعالانه ضامن بقا و تامین منافع و امنیت کشور ایران شود.


روش تحقیق:
روش تحقیق در این رساله به صورت توصیفی- تحلیلی می باشد. در این مدل کارکردی ابتدا چگونگی شکل گیری پدیده ها و روابط میان متغیر های اجزاء موضوع تحقیق و توصیف و تعریف جامع و مانع آن ها مورد توجه قرار گرفته و سپس در یک فرآیند کلی روابط متقابل پدیده ها و تاثیر و تاثر آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. لذا روش و چهارچوب عمده توصیفی و تحلیلی می باشد. البته فقدان و کمبود منابع برای گردآوری اطلاعات در چگونگی عملیاتی شدن این روش موثر اما سعی شده است با استفاده از فصلنامه ها و ماهنامه ها و رجوع به مقالات موجود در نشریه ها و سایت های مختلف این ضعف پوشانده شود.


سوالات تحقیق:
چه ارتباطی بین ژئواکونومی و تامین منافع و امنیت ملی کشور ها وجود دارد؟
آیا پس از دوران جنگ سرد و پایان نظام دو قطبی دوران ژئواکونومی و توجه مسائل اقتصادی برای مقاصد سیاسی و نظامی آغاز شده است؟
آیا کشور ایران مانند ادوار گذشته سیاسی و تاریخی و نظامی در دوران ژئواکونومی می تواند جایگاه خود را حفظ کرده یا بهبود و ارتقاء بخشد؟


ساختار تحقیق:
در این قسمت سعی شده است که با تبیین ژئواکونومی د رعصر حاضر به شناخت محدودیت ها و توانایی ها و تهدیدها و فرصت های عصر حاضر پرداخته شود و نقش موثر و کارآمد آن در عرصه بین الملل روشن شود و پس از ارتباط بین ژئواکونومی و امنیت و منافع ملی کشور ایران مورد بررسی قرار گیرد و در این میان آشکار شود آیا ایران در این دوره نیز مانند ادوار گذشته می تواند نقش آفرین بوده و با شناخت دقیق قواعد بازی بعنوان یک بازیگر مهم در این عرصه ظاهر شده و ضمن تامین و تضمین منافع حداکثری خود امنیت ملی پایدار خود را نیز تحقق بخشد و بعنوان یک بازیگر هوشنمد در این عرصه ظاهر شود و ...
دسته بندی: علوم انسانی » جغرافیا

تعداد مشاهده: 12953 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 116

حجم فایل:305 کیلوبایت

 قیمت: 50,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل