تحقیق کشف حجاب و سکولاریسم در ایران

دسته بندي : علوم انسانی » علوم سیاسی
دانلود تحقیق با موضوع کشف حجاب و سکولاریسم در ایران،
در قالب word و در 212 صفحه، قابل ویرایش.


چکیده تحقیق:
مصطفي كمال آتاتورك در اثر اقدامات تدريجي و آشكار توانسته بود به عمر امپراطوري عثماني پايان دهد و كشور كوچك تركيه را  بنيان  نهد، بر آن شد تا كشور تركيه را در مسير نوسازي قرار دهد. نوسازي كه مصطفي كمال خواستار آن بود، در واقع غربي سازي بود و در اين راستا مي بايست تمام  سنت ها از بين مي رفت. وی  براي رسيدن به اين هدف، مبارزه گسترده با مذهب و نيروهايي مذهبي انجام داد و اسلام رسمي را بطور كامل از جامعه تركيه پاك كرد. در كنار اقدامات مصطفي كمال، وابستگي روحانيون سني  به دولت و عدم استقلال سياسي و مالي اين زمينه را براي مصطفي كمال فراهم آورد تا بتواند با تركيب سياست پنهان و آشكار تركيه را به يك كشور سكولار تبديل كند. 

از طرف ديگر در ايران نيز رضاشاه به زعم خود بر آن شد تا جامعه  ايران را همانند تركيه  بسوي  تمدن و نوسازي هدايت كند. در راستاي  چنين اقدامي طبيعي بود كه از طرف روحانيون كه به عنوان ترويج دهندگان دين در جامعه محسوب مي شدند، در مقابل چنين اقدامي مقاومت صورت گيرد، استقلال سياسي، اقتصادي به روحانيون اين كمك را مي كرد تا در مقابل سياست هاي نوسازي رضاشاه كه توأم با دين زدايي بود مقاومت كنند.

استقلال يكي از بزرگترين امتيازات روحانيت شيعه درمقايسه با روحانيت سني است. چه در دوره صفويه، چه در دوره هايي افشاريه و زنديه و قاجاريه و چه در دوره پهلوي، روحانيت اگر چه متفاوت انديشيدند، ولي هيچ گاه زير بار زور و دستور و ابلاغيه و فرمان شاهي نرفت. متنها اين وضعيت و آرمان را حفظ كرد، بلكه در شرايط مقتضي با قدرت ظالمانه مبارزه كرد و براي ايجاد فضايي مساعدتر برای دينداري و دين مداري، با حاكمان در افتاد و نهايتاً كوشيد تا نظامي اسلامي برمبناي دين و مردم تأسيس كند. از دوره هاي بسيار سخت و طاقت فرسا براي روحانيت، دوره  حكومت بيست ساله رضاخان  بود. در اين دوره روحانيت با شديدترين برخوردها و عميق ترين موانع مواجه شد. رضاخان كه سوداي ترقي و پيشرفت ايران به مانند كشورهاي اروپايي را درسر داشت، سعي مي كرد مهم ترين موانع را كه به زعم او، مذهب و روحانيت  بود ، از ميان  بردارد. او علاوه  بر مقابله هاي خشن و زورمندانه با روحانيت، بر آن بود تا تمام  نمادهاي  مذهبي را از جامعه حذف كند. رضاشاه براي از بين بردن مذهب و نيروهاي مذهبي از تمام امكانات استفاده مي كرد تا هرچه زودتر به زعم خویش كشور را به دروازه هاي ترقي برساند.

در پژوهش حاضر، با مطالعه اقدامات ضد ديني در ايران و تركيه كه نهايتاً جامعه را به سوي سكولاريسم هدايت مي كرد، آشنا خواهيم شد و هم چنين در اين  پژوهش، سياست هاي رضاشاه و آتاتورك را در مقابل مذهب و نيروهايي مذهبي بصورت مقايسه اي بررسي خواهيم كرد.
دسته بندی: علوم انسانی » علوم سیاسی

تعداد مشاهده: 14031 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 212

حجم فایل:1,837 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل