تحقیق يغما شاعر خشتمال نيشابوري

دسته بندي : علوم انسانی » ادبیات
دانلود تحقیق در مورد يغما شاعر خشتمال نيشابوري،
در قالب word و در 62 صفحه، قابل ویرایش.




بخشی از متن تحقیق:
بيش از 10 سال است كه يغما در نيشابور زندگي نمي كند و در هيچ جاي ديگر اين دنيا هم زندگي نمي كند. امروز اگر بخواهي او را ببيني، با تمام كوشش نبوغ بشري، باز هم كار به جايي نمي رسد. يغما 16 سال است كه روي در نقاب خاك كشيده حيدرش مي گفتند و خشتمال بود، مرد بود و آزاده. در تمام روزهاي زندگيش كار كرد و در تمام ايام حياتش شعر گفت.

او در جايي مي گويد : ((من از همان روزهاي كودكي كه بزرگترهاي صومعه در شبهاي بي پاياني زمستان، دور كرسي، شاهنامه و امير ارسلان مي خواندند، با لذت و ولع گوش مي دادم. شايد مي دانستم كه شعر در خونم مي جوشد)).

از آن روزها تا دوم اسفند 1366 هجري شمسي، حتي يك بار، نام قدر، نزاع و خشم را نبرد و حتي يك نظر، چشم از فقر برنداشت. آخرين شب عمرش را زير يك سقف چوبي و در ميان ديوارهاي گلي كه با خشتهاي خودش سامان گرفته بود خوابيد و چنان آرامشي در درون داشت ، كه خوابش تا ابد خواهد پاييد.

در جاي ديگري مي گويد: نام شناسنامه من ((يغما)) است. اما مردم هنوز اين را باور نكرده اند . گمان مي كنند تخلص من است. مردم در بسياري از موارد گمان مي كنند، مردم اند ديگر!

تحقيقاً هيچ آدمي از ديدنش، جسارتش، محبتش و خشتش پي به شعرش نمي بردد، اما از شعرش همه اينها بر مي آيد. در طول 20 سال كه عقل داشتنم، مي ديدمش و مي شناختمش .

از هيچ انساني بد نگفت و هيچ حيواني را آزار نداد. آدمها انسانها، حيوانها، هر كدام در جاي خود بودند، همه در جاي خود.

حيدر ، فرزند محمد و كشور يغما، از مهاجران كوير يزد- خور و بيابانك- بود كه دو نسل پيش از حيدر ، براي زيارت امام هشتم (ع) به مشهد آمدند و در بازگشت، درماندند. هر طايفه به گوشه اي رفت و خانواده حيدر بيگ در صومعه مسكن گرفت.

حيدر، پس از تولد تا 30 سال، آدم خاصي نبود. شايد اصلاً آدمي نبود. بچه اي فقير، كودكي شرور، نوجواني نا آرام و عاشق پيشه، جواني كنجكاو، بي سواد و باز هم عاشق، مردمي در آستانه نيمه عمر.

هنوز به درستي نمي دانم يغما چگونه يكباره آنقدر خواندن آموخت و تا آن حد- نه فيلسوف بشود- به برخي رموز و دقايق ادبي، تاريخ ادبيات، علوم ديني و قرآن پي برد. آنچه از خودش شنيده ام اين است كه اين يك روند تدريجي و بطئي بود و در طول ده پانزده سال از ((آب، بابا)) به سرايش شعر رسيد. مادرم اما اعتقاد ديگري دارد و چون با او مي ريسته، نمي توان يكسره اعتقادش را انكار كرد، اگر چه كاملاً هم پذيرفتني نيست.
دسته بندی: علوم انسانی » ادبیات

تعداد مشاهده: 11810 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 62

حجم فایل:156 کیلوبایت

 قیمت: 26,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:



  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 62 صفحه، قابل ویرایش.