تحقیق میرزا فتحعلی آخوندزاده و لائیسیته

دسته بندي : علوم انسانی » علوم سیاسی
دانلود تحقیق با موضوع میرزا فتحعلی آخوندزاده و لائیسیته،
در قالب word و در 5 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
- چهره‌های سرشناس فراوانی هستند که چند دهه و حتی چند صد سالی زودتر از عصر خود متولد می‌شوند. در تاریخ ایران بی‌شک یکی از آن‌ها میرزا فتحعلی آخوندزاده (1813-1878) است.
   
- آخوند زاده در یک خانواده مذهبی تولد یافت و حتی مدتی به تحصیل علوم دینی پرداخت. اما در بیست سالگی در شهر گنجه به علت آشنایی با میرزا شفیع گنجوی و سپس آشنایی با مدرنیته و علوم جدید و فراگیری زبان روسی و آشنایی با زبان  فرانسه، به کلی دچار دگرگونی در افکار شد.

- آخوند زاده را بی‌شک باید اولین بنیانگذار اندیشه لائیسیته در ایران خواند. سکولاریسم مد نظر آخوند زاده تفاوتی عمده با دیگر رفورمیست‌ها و روشنفکران هم عصرش نظیر ملکم خان و طالبوف، داشت. برخلاف این دو که معتقد به روشنفکری دینی بودند، وی نه تنها خواهان جدایی کامل دین از سیاست بود، بلکه به طور کلی دین را عامل اصلی مشکلات جامعه دانسته و قشر روحانیت را به طور کلی غیرقابل دفاع می‌شمارد. از جمله در جوابیه‌ای که به رساله "یک کلمه" نوشته مستشار الدوله می‌دهد، چنین می‌گوید:"... به خیال شما چنان می‌رسد که گویا به امداد احکام شریعت، کونستیتوسیون (قانون) فرانسه را در مشرق زمین مجری می‌توان داشت. حاشا و کلا، بلکه محال و ممتنع است."

-در دوران ناصر الدین شاه که به گفته خودش خواهان صدراعظمی است که "فرق بین کلم پیچ و بروکسل را نداند"، آخوندزاده در مجموعه مقالاتش  خواهان تعلیم و تربیت اجباری و عمومی، ایجاد برابری کامل میان زن و مرد، آزادی زن و مخالفت کامل با تعدد زوجات می‌باشد. از جمله ...
دسته بندی: علوم انسانی » علوم سیاسی

تعداد مشاهده: 10095 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 5

حجم فایل:13 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل