پاورپوینت بحران آب در ایران

دسته بندي : علوم پایه » محیط زیست
دانلود پاورپوینت با موضوع بحران آب در ایران،
در قالب ppt و در 24 اسلاید، قابل ویرایش.


بخشی از متن:
كمبود آب بحران ۲۰۲۵:
اختلافی كه بین استان های یزد و اصفهان بر سر سرچشمه رود زاینده رود رخ داد، موضوعی فراتر از یك اختلاف منطقه ای و بین استانی است و به یك بحران بزرگ ملی و فراتر از آن بین المللی مربوط است.

براساس گزارش سازمان ملل در آینده ای نزدیك، ۳۱ كشور جهان با كمبود آب مواجه خواهند شد و
نام ایران به عنوان یكی از بزرگترین كشورهای درگیر بحران آب در آینده برده می شود.انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو سوم جمعیت جهان در شرایط كمبود جدی آب قرار بگیرند و یك سوم بقیه در شرایط كمیابی آب زندگی كنند. ۵۰ سال دیگر عربستان كاملاً از آب تهی خواهد شد.
طلیعه بحران هم اینك در چین، آفریقا، هند، تایلند، مكزیك، مصر و ایران نمایان شده است. رودخانه های اصلی دنیا شامل نیل در مصر، گنگ در جنوب آسیا، رود خانه زرد چین و كلرادوی آمریكا به شدت تهدید می شوند. حتی ۳۳ رودخانه اصلی انگلیس اكنون كمتر از یك سوم آب دارند. كاهش آب رود دانوب نیز به صنعت گردشگری و ماهی گیری صدمه زده است. در ایران منبع اصلی آب بارش است كه به طور طبیعی سالانه ۲۵۲ میلی متر یا ۴۱۳ میلیارد متر مكعب است. این میزان یك سوم متوسط جهان (۸۳۱ میلی متر) و یك سوم آسیا (۷۳۲ میلی متر) است.

حدود ۳۰ درصد بارش به شكل برف و بقیه به شكل باران است. به این ترتیب در حالی كه یك درصد جمعیت جهان در ایران زندگی می كنند، سهم ایران از منابع آب تجدید پذیر فقط ۳۶ صدم درصد است. از ۴۱۳ متر مكعب بارش سالانه ۲۶۹ متر مكعب به اشكال مختلف از دست می رود. ۹۳‎/۲ درصد از آب باقی مانده، صرف مصارف كشاورزی البته به شكلی غیر اصولی می شود. ۱‎/۷ درصد به صنعت و معدن اختصاص می یابد و بقیه به مصارف دیگر می رسد.

ذكر این درصدها برای این اهمیت دارد كه بروز بحران آب، آن ها را دستخوش تغییر می كند و سازمان های بین المللی هشدار می دهند كه با افزایش جمعیت در ایران، این كشور در سال ۲۰۲۵ درگیر بحران جدی آب خواهد بود. گفته های دكتر پرویز كردوانی استاد جغرافیای دانشگاه تهران حاكی از بروز نشانه های بحران است. وی می گوید: «در سال ۱۳۳۷ جمعیت ایران ۱۶ میلیون نفر بوده و الآن بالای ۷۰ میلیون نفر است. در حالی كه میزان آب ثابت مانده، به همان نسبت كه آب بیشتری مصرف می شود آب بیشتری هم آلوده می شود. به این ترتیب تهران یك رود هم ندارد، ولی سه رود از فاضلاب دارد كه آدم در آن غرق می شود ...
دسته بندی: علوم پایه » محیط زیست

تعداد مشاهده: 26118 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:822 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل