تحقیق ديه

دسته بندي : علوم انسانی » حقوق
دانلود تحقیق در مورد دیه،
در قالب word و در 20 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
تعريف ديه
تفسیر لغوی این ماده
ماهيت ‏حقوقى ديه 
ماهيت‏ حقوقى ديه و مجازات مالى 
ماهيت‏ حقوقى ديات در جنايات خطايى محض 
ماهيت‏ حقوقى ديات در جنايات شبه عمد 
ماهيت‏ حقوقى ديات در جنايات عمدى 
نظريات فقهاى شيعه 
انواع ديه بدلى 
موارد ديه بدلى قهرى 
بررسى ماهيت ‏حقوقى ديه بدلى 
موارد ديه بدلى اختيارى 
دوگانه بودن ماهيت ‏حقوقى ديات 
منابع


بخشی از مقدمه تحقیق:
پرواضح است، يك كالا هميشه و در همه مكان ها، الزاماً داراى ارزش يكسانى نمى ‏باشد. ماليت يك كالا به ضرورت و كارآيى آن در زندگى افراد بستگى دارد و آن در شرايط طبيعى به وسيله مكانيسم عرضه و تقاضاى بازار تعيين مى ‏شود. شتر و ديگر اجناس ديه نيز تافته جدا بافته نيستند و هميشه تابع اين قانون بوده و خواهند بود. براى نمونه اگر درباره شرايط زندگى پيش از بعثت و پس از آن (اوايل بعثت) تامل داشته باشيم، آشكار مى ‏شود كه بى ‏گمان، بدون شتر زندگى در آن منطقه فلج مى ‏شد و بقاى افراد جامعه به خطر مى ‏افتاد. 

پيشتر نيز متعرض شديم كه در آن عصر هيچ چيز به اندازه شتر، در نزد اعراب از ارزش و ماليت ‏برخوردار نبود، حتى از قول بعضى از لغويين نقل است كه اعراب در خيلى از موارد، مال را به طور مطلق در شتر استعمال مى ‏كردند. علت آن نيز معلوم است. شير و پشم و گوشت‏ شتر قابل استفاده بود، به راحتى قابل معامله بود، با اجاره دادن آن درآمد خوبى حاصل مى ‏شد، كوچ كه كار دائمى اعراب بود، بدون شتر تقريباً غيرممكن بود و براى سفر در ميان اقيانوس بزرگ شن و طوفان و آفتاب سوزان بهترين كشتى بود و فوايد زيادى كه با عنايت ‏به شرايط زيست محيطى آن جا، آشكار مى ‏شود. به همين دليل است كه ادبيات عرب گوياى حق ‏شناسى او از اين انيس و ياور پربركت و وفادار اوست. آن ها كاملاً از ارزش حياتى اين حيوان آگاه بودند. عرب تنها به انسان و شتر نفر مى‏ گويد. او را در صف حيوانات قرار نمى ‏دهد، بلكه هم شان و هم قطار (به معنى لغوى كلمه) خود اوست، زبان عرب مملو از كلمات بسيارى است كه شترش را مى ‏نامد، همه ادوار حياتى او، حالات او، نژاد و خصوصيت هاى او و هرچه با او نسبتى و پيوندى دارد با كلمه يا كلماتى خاص بيان مى ‏شود و در برابر به كشتى يك اسم بيشتر نداده است و همه اجزا و متعلقات آن را بى ‏نام گذاشته است. 

كتاب «المخصص‏» كه به سبك لغت‏نامه ‏هاى قديم كلمات را بر حسب موضوع مرتب كرده است، در موضوع شتر كلماتى كه جمع كرده است، صد و هشتاد و شش صفحه كتاب را اشغال كرده است ...
دسته بندی: علوم انسانی » حقوق

تعداد مشاهده: 12043 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:27 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 20 صفحه، قابل ویرایش.