تحقیق بررسي تأثير موسيقي زور خانه اي بر ميزان عملكرد باستاني كاران در حركت ميل گرفتـن

دسته بندي : علوم انسانی » تربیت بدنی
دانلود تحقیق با موضوع بررسي تأثير موسيقي زور خانه اي بر ميزان عملكرد باستاني كاران در حركت ميل گرفتـن،
در قالب word و در 13 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
چكيده 
ورزش باستاني يا زورخانه اي يكي از قديمي ترين و در عين حال كامل ترين ورزشهاي جهان است كه با فرهنگ قومي ، ملي ، اساطيري و ديني ايرانيان عجين شده است و شامل حركات متنوعي است كه هر يك با ابزاري شبيه به يكي از ادوات جنگي عهد باستان اجرا مي شوند . انجام دقيق و تنظيم شده حركات مختلف ورزش باستاني مي تواند موجب تقويت عمومي بدن شود ، ضمن آنكه انجام حركات ساده و در عين حال مهمي مثل ميل گرفتن ، شنا رفتن و يا چرخ و يا پازدن و . . . نيازي به ابزار گران قيمت و مكان بخصوصي نداشته و هر كس مي تواند با حداقل امكانات به اين ورزش بپردازد .
از دير باز اجراي حركات ورزش باستاني با نواختن ضرب و زنگ و قرائت اشعار حماسي ، ديني و عرفاني كه توسط  (مرشد ) اجرا مي شود تؤام بوده و اثبات شده است كه آهنگ ضرب مرشد ، ريتم ، سرعت ، شدت و توالي حركات را تعيين نموده و موجب هماهنگي حركتي بين ورزشكاران خواهد شد، اما در اين مورد كه موسيقي زورخانه اي در ميزان قدرت و استقامت عضلاني ورزشكاران چه تأثيري دارد تحقيقي صورت نگرفته است.  
لذا اين پژوهش بمنظور بررسي تأثير موسيقي زورخانه اي بر سطح عملكرد ورزشكاران در رده هاي سني جوانان و بزرگسالان  طراحي و بصورت مقدماتي ( Pilot ) اجرا شد.
نمونه هاي آماري شامل 12 نفر باستاني كار ميانسال و پر سابقه با ميانگين سني 4/62/47 و سابقه ورزش 2/8  3/27 سال و 15 نفر باستاني كار جوان با ميانگين سني 6/2 2/17 و سابقه ورزشي          2/1 1/3 سال بودند كه به دلايل مختلف 2 نفر از گروه اول و 3 نفر از گروه دوم از مطالعه خارج شدند. هر دو گروه در شرايط يكسال و بطور جداگانه مورد آزمون قرار گرفتند . بمنظور يكسان شدن شرايط آزمودنيها ، آزمون در عصر روز تعطيل و بمنظور اطمينان از داشتن خواب و استراحت كافي برگزار گرديد. تمام نمونه ها از صبحانه و نهار يكساني كه تحت نظر محقق تهيه شده بود استفاده كردند. هر نمونه 3 بار و با فاصله زماني كافي حركت صحيح ميل گرفتن را تحت نظارت 2 نفر داور و بدون استفاده از موسيقي زورخانه اي و ضرب تا سرحد خستگي انجام داده و تعداد حركات صحيح ثبت شد. ميانگين حركات هر نمونه و ميانگين حركات انجام شده توسط هر گروه محاسبه گرديد. در گروه بزرگسالان 49 جفت و در گروه جوانان 41 جفت ميل ميانگين عملكرد بدون استفاده از موسيقي بود. آزمون در روز جمعه بعد با استفاده از نوار موسيقي زورخانه اي و با همان شرايط تكرار شد كه گروه بزرگسالان به ميانگين 68 جفت و گروه جوانان به ميانگين 62 جفت ميل گرفتن صحيح دست يافتند.
نتايج با آزمون ويل كاكس و t تست جفت مورد ارزيابي قرار گرفت و نشان داد كه موسيقي زورخانه اي به طور معني داري در افزايش عملكرد هر دو گروه ورزشكاران تاثير مثبت داشته است. (01/0 P<)
مقايسه بين دو گروه نشان داد كه موسيقي زورخانه اي بر افزايش عملكرد گروه جوانان بيش از بزرگسالان تاثير داشت ، اگرچه اين تاثير معني داري نيست. پيشنهاد مي شود كه اين پژوهش در گروه هاي بزرگتر و با انجام كليه حركات ورزش باستاني و تحت شرايط يكسان از لحاظ زيستي تكرار شود. 

مقدمه
موسيقي و تاثير آن بر موجودات زنده ، از جمله انسان موضوعي قديمي بوده و به قدمت تاريخ بشر است .
انسان هاي اوليه همواره تحت تاثير صداهاي طبيعي موجود در محيط زيست خود قرار داشتند وزش ملايم باد ، طوفان ، رعد و برق ، غرش امواج سهمگين دريا ، زوزه حيوانات ، آواي پرندگان و حتي سكوت سنگين شبهاي زمستاني موجب مي شد كه انسان به حالات رواني متضادي از ترس و وحشت گرفته تا آرامش و لذت دست يابد با پيشرفت تمدن و ايجاد جوامع مدني و با الهام از صداي طبيعت موجود در هر اقليم آلات توليد صداهاي مناسب ابداع و گسترش يافت و با پيشرفت و تكامل سازها به تدريج موسيقي و هم نوائي چند ساز در اقوام مختلف شكل گرفت در قرون اخير كه امكان انجام پژوهشهاي علمي فراهم شد تحقيقات فراواني بر روي تأثير موسيقي مناسب بر روي انسانها و سپس حيوانات و گياهان انجام گرفت و تأثيرات شگرف موسيقي هاي مختلف بر پارامترهاي رواني و جسماني موجودات زنده اندازه گيري شد و در يك بررسي كلي و نهايي نتيجه گرفته شد كه موسيقي يا هر نوع ضرب آهنگ مي تواند با تأثير مستقيم بر نيمكره راست و انتقال اثر بوجود آمده از طريق فاسيكولهاي مغزي به نيمكره چپ در افزايش توانايي و هماهنگي حركتي انسانها مؤثر باشد.  اين تأثير از هزاران سال پيش در مارشهاي نظامي و نواختن طبل در زمان جنگ به اثبات رسيده و مورد استفاده قرار مي گرفت.....

دسته بندی: علوم انسانی » تربیت بدنی

تعداد مشاهده: 5144 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 13

حجم فایل:14 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 13 صفحه، قابل ویرایش.