تحقیق واقعه عاشورا

دسته بندي : علوم انسانی » معارف اسلامی
دانلود تحقیق با موضوع واقعه عاشورا،
در قالب word و در 23 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:

اگر از ما بخواهند كه در مورد فلسفه نهضت امام حسين (عليه السلام) ٣٠دقيقه صحبت كنيم، آيا مى توانيم؟ اصولاً به نظر ما بـراى بيان فلسـفـه اين نهضـت ٣٠ دقيقه زمان زيـادى است يا كافى ؟ ما كه مثلاً شيعه يعنى پيرو خاندان اهل بيت (عليهم السلام) هستيم اگر بخـواهيم انگيزه اصلى امام حسين (عليه السلام) را تـوضيح بدهيم آيا فقط مى گوييـم :« انـگـيـزه اصلى امـام حسين (عليه السلام) امر به مـعـروف و نهى ازمنكر بوده »يا بيش از اين هم مى توانيم توضيح بدهيم؟

شركت در مراسم ذكر مصيبت اهل بيت (عليهم السلام ) امرى نيكوست . بر شركت در مراسم سوگوارى و مداحى اهل بيت (عليهم السلام ) مخصوصاً امام حسين (عليه السلام ) بسيار تأكـيـد شده است .آيا از فكر كردن در مورد اصل و ريشه و مـاهـيـت آن هـم بيشتر تـأكـيـد شـده اسـت ؟ آيـا امـام حسـيـن (عليه السلام ) قيام كـرد كه ما هر سال فقط چند روز گريه كنـيـم و بر سر خود بزنيم ؟ آيا غير از ايـن است كه به فرموده معصوم (عليه السلام ) يك ساعـت فكر كردن بهتر از ۷۰ سال عبادت كردن است . پرداختن به اصل و ريشه مسائل مذهبى و علل پذيرش اين مسائل از جمله امورى است كه حداقل دربـاره جوانان كمتر بـه آن توجه شده است . اگر ايـن مسائل بـراى جوانان به خوبى تـوجيه مى شد، ديگر امروز عـده اى از جوانان اينقدر با مسائل مذهبى بيگانه و غريبه نبودند و گمشده خود را در جاهاى ديگر جستجو نمى كردند ! ايام محرم زمان و فرصت خوبى است كه بيشتر به اصل و فلسفه نهضت عاشورا بپردازيم .

از آنجا كه ما حكومت ديني را بهترين نوع حكومت‌ها مي‌دانيم، اگر اين حكومت، شرايط لازم خود را نداشته باشد، به بدترين نوع حكومت‌ها، تبديل خواهد شد؛ چنان‌كه در خلافت امويان و عباسيان و ديگران مشاهده كرديم.
پيامبر خاتمص كه در اوج رنج و گرفتاري هم، نقش تبسم، از لب‌هايش جدا نمي‌شد، پس از فتح مكه، از نگراني‌هايي كه نسبت به آينده اين نظام الهي داشت، با اين‌كه همه شرايط دلخوشي و شادماني فراهم بود، لب‌هايش با لبخند بيگانه شد!
سخنراني او در خواب و بيداري، براي ديگران چندان قابل لمس نبود زيرا شرايط موجود كلا به‌سود اسلام ديده مي‌شد و جناح شرك و نفاق، شكست‌خورده و متلاشي شده بودند. اما اين نگراني‌ها، وقتي به حقيقت پيوستند كه عملا، با فاصله كمي از درگذشت پيامبر (حدود 30 سال)، دشمنان ديرين و كينه‌توز او (بني‌اميه)، در جاي او نشستند و شمشير و نيزه حمايت از اسلام و قرآن به‌دست گرفته و همه مبارزان حقيقي ميدان‌هاي جهاد بدر و احد را، در چنان تنگنايي قرار دادند كه يا بايد تن به ذلت دهند يا گردن به شمشير بسپارند ...

دسته بندی: علوم انسانی » معارف اسلامی

تعداد مشاهده: 7796 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:23 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 23 صفحه، قابل ویرایش.