گزارش کارآموزی اصول کار سنسورهای اثر هال، مگنتواستریکتیو و مگنتورزیستیو

دسته بندي : کارآموزی » برق و الکترونیک
دانلود گزارش کارآموزی اصول کار سنسورهای اثر هال، مگنتواستریکتیو و مگنتورزیستیو،
در قالب word و در 50 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
سنسورهاي اثر هال Hall effect sensors
سنسورهاي مگنتو استريكتيو Magnetostrictive sensors
سنسورهاي مگنتو رزيستيو Magnetoresistive sensor
جمع بندي


مقدمه گزارش کارآموزی:
به طور كلي موقعيت سنجي از روش هاي مختلف زير قابل حصول است:
خازني، جريان يورشي، نوري، مقاومتي، سونار، ليزري، پيزوالكتريك، القايي، مغناطيسي.

سنسورهاي مغناطيسي براي بيش از 2000 سال است كه در حال استفاده مي باشند. كاربرد اخير سنسورهاي مغناطيسي در رهيابي يا ناوبري (Navigation) مي باشد.

سنسورهاي مغناطيسي از آهنرباي دائمي و يا آهنرباي الكتريكيِ توليد شده از جريان ac و dc استفاده مي كند. سنسورهاي مغناطيسي، بطور كلي، بر ميدان مغناطيسي عمل مي كنند و ويژگي هاي آن ها تحت تاثير ميدان مغناطيسي تغيير مي كند. از ويژگي هاي اين سنسورها غير تماسي بودن (Noncontact) آن هاست. در آن ها هيچ اتصال مكانيكي ميان قسمت هاي متحرك و قسمت هاي ثابت وجود ندارد. اين خاصيت منجر به افزايش طول عمر آن ها شده است. علاوه بر اين لغزش قسمت هاي متحرك بر هم، در ديگر سنسورها مثل پتانسيومتر باعث ايجاد نويز مي شود، كه اين مشكل در سنسورهاي مغناطيسي رفع شده است.

سنسورهاي مغناطيسي به سبب ساختار مناسبي كه دارند در محيط هاي آلوده، چرب و روغني بخوبي عمل مي كنند و به همين علت در اتومبيل و كاربرد هاي اين چنيني بسيار مفيد هستند.

سنسورهاي مغناطيسي بر مبناي رنج ميدان اعمالي بصورت زير تقسيم بندي مي شوند:
Low field :  كمتر از 1mG
Medium field : ما بين 1mG و 10G
High field : بالاتر از 10G

جابجايي (Displacement) به معني تغيير موقعيت است. سنسورهاي جابحايي به دو نوع افزايشي ( Incremental) و مطلق (Absolute) تقسيم مي شوند. سنسور هاي افزايشي ميزان تغيير بين موقعيت فعلي و قبلي را مشخص مي كنند. چنانچه اطلاعات مربوط به موقعيت فعلي از دست برود، مثلا منبع تغذيه دستگاه قطع بشود، سيستم بايد به مبدا خود منتقل شود.( reset شود.) در نوع مطلق موقعيت فعلي بدون نياز به اطلاعات مربوط به موقعيت قبلي بدست مي آيد. نوع مطلق نيازي به انتقال به مرجع خود را ندارد. معمولا سنسورهاي جابجايي مطلق را سنسورهاي موقعيت  ( Position sensor ) مي نامند.
در اين پروژه سعي شده است تا سنسورهاي جابجايي ، موقعيت و مجاورتي ( Displacement , Position , Proximity ) ‌پوشش داده شود.
بطور كلي زماني كه بخواهيم كميت هاي فيزيكي مانند جهت ،  حضور يا عدم حضور ، جريان ، چرخش و زاويه را اندازه گيري كنيم و از سنسورهاي مغناطيسي استفاده كنيم ، ابتدا بايستي تا اين كميت ها يك ميدان مغناطيسي را بوجود آورند و يا تغييري در ميدان مغناطيسي يا در خصوصيات مغناطيسي سنسور ايجاد نمايند و در نهايت سنسور اين تغيير را احساس نموده و آنرا با يك مدار بهسازي به جريان يا ولتاژ مناسب تغيير دهيم.
 
در ادامه اصطلاحاتي جهت يادآوري بيان مي شود: 
شدت ميدان مغناطيسي (Magnetic field intensity) : آنرا با H نمايش مي دهند و نيرويي است كه شار مغناطيسي را در ماده به حركت در مي آورد. به همين علت بدان نيروي مغناطيس كنندگي (Magnetizing force) نيز مي گويند. واحد آن آمپر بر متر مي باشد.
چگالي شار مغناطيسي (Magnetic flux density) :  آنرا با B  نمايش مي دهند. ميزان شار مغناطيسي است كه در واحد سطح ماده توسط نيروي مغناطيس كنندگي بوجود آمده است. واحد آن نيوتن بر آمپر بر مترمربع مي باشد.
نفوذپذيري مغناطيسي (Magnetic permeability) : آنرا با  نمايش مي دهند. توانايي و قابليت ماده جهت نگهداشتن و عبور شار مغناطيسي است. در فضاي آزاد
رابطه                           
بر قرار است كه  نفوذ پذيري مغناطيسي فضاي آزاد است و برابر  مي باشد. درساير مواد رابطه به شكل  خواهد بود كه  و  نفوذ پذيري مغناطيسي نسبي ماده مي باشد ...
دسته بندی: کارآموزی » برق و الکترونیک

تعداد مشاهده: 15163 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:1,182 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل