تحقيق وضعيت كشاورزي در ايران

دسته بندي : مهندسی » مهندسی کشاورزی و زراعت
مقدمه
براي اطلاع از وضعيت و موقعيت كشاورزي كشورمان بد نيست بدانيم كه ايران با وسعت 164 ميليون هكتار در عرض جغرافيايي 25 تا 40 درجه عرض شمالي واقع است . بر اساس آخرين سرشماري كه در سال 1365 شمسي انجام شده جمعيت ايران حدود 50 ميليون نفر بوده كه 5/45 درصد آنرا جمعيت روستايي تشكيل مي داده از حدود 11 ميليون نفر جمعيت شاغل كشور 1/29 درصد در بخش كشاورزي ، 5/25 درصد در بخش صنعت و 4/45 درصد در بخش خدمات مشغول بوده اند .
وجود دريا در سواحل جنوب و شمال ، دوري نواحي مركزي آن از دريا ، نزديكي به دشتهاي وسيع آسيا ، وجود كوههاي مرتفع در اطراف و داخل آن ، كشور ما را به صورت يكي از ممالك نادر جهان در آورده است ، كه در آن مي توان انواع آب و هوا را مشاهده كرد .
تنوع در درجه حرارت در نواحي مختلف آن زياد و از منهاي 30 تا باضافه 50 درجه سانتيگراد است . ارتفاع از سطح دريا نيز گوناگوني بسيار دارد ، داراي نواحي پست كه ارتفاع آنها 28 متر پايين تر از سطح اقيانوسهاست تا مناطقي كه 5600 متر از سطح دريا ارتفاع دارند.
ميزان بارندگي كشور بسته به ناحيه از 10 تا2000 ميليمتر تغيير مي نمايد . اين عوامل گوناگون زمينه مساعدي را براي توليد محصولات مختلف كشاورزي در كشورمان فراهم مي سازند.
از نظر اطلاع از وضع آب و هواي ايران نيز بد نيست اشاره شود كه در كشور ما سه نوع آب و هواي متمايز ديده مي شود :
1. استانهاي شمالي و ساحلي درياي خزر كه داراي آب و هواي مرطوب است ( سب تروپيك Subtropique ) بوده و ريزش هاي جوي آن به حدود 1000 ميلي متر در سال مي رسند . بهترين جنگلهاي ايران و اراضي حاصلخيز و مراتع سرسبز در اين منطقه قرار دارند .
2. منطقه فلات و استانهاي شمال شرقي ، شمال غربي ، مشرق و مركز ايران كه داراي آب و هواي معتدل معروف به كنتينتال ( Continental ) است كه در زمستان سرد و در تابستان گرم مي باشد . ريزش هاي جوي در اين منطقه به طور متوسط حدود 250 تا 500 ميلي متر در سال است و قسمت مهمي از جنگلهاي خاص مناطق خشك كه درختان به فواصل زياد و متفرق و بيشتر به صورت درختچه ها و بوته هاست ، در اين منطقه قرار دارد و قسمت زيادي از آنرا بيابانها و كوههاي سنگي خشك اشغال كرده و تنوع محصولات را در اين منطقه به نسبت ارتفاع كوهها و دوري يا نزديكي به استوا بسيار زياد و هر كجا آبي يافت شود زراعت و محصولات متنوعي موجود است .
3. منطقه گرمسيري كه در مغرب ايران آنجا كه دامنه جبال بزرگ به طرف دشتهاي عراق سرازير مي شود ، شروع شده و به استان خوزستان كه دشت وسيع و مسطحي را در ساحل خليج فارس تشكيل مي دهد ، ادامه دارد و تقريباً تمام استان سيستان و بلوچستان و استانهاي جنوب و جنوب شرقي كشور را نيز در بر مي گيرد . اين منطقه داراي هواي گرم و ريزشهاي جوي آن حدود 200 تا 300 ميلي متر در سال است . زراعت ديم غلات از اواخر پاييز شروع شده و در اواسط بهار برداشت مي شود و در ساير فصول زراعت آبي معمول است و كليه محصولات گرمسيري ايران مانند خرما و غيره … از اين منطقه به دست مي آيد .
دسته بندی: مهندسی » مهندسی کشاورزی و زراعت

تعداد مشاهده: 10727 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 37

حجم فایل:31 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    حاوي فايل ورد قابل ويرايش