تحقيق موتورهای جستجو

دسته بندي : مهندسی » مهندسی کامپیوتر
بخشی از متن تحقیق:
رشد اينترنت شگفت‌آور شده است. با توجه به تحقيق ميداني در سال 1996 اين رشد تصاعدي همچنان ادامه دارد. و تخمين زده شده كه شبكه از نظر اندازه و حجم هر 12 تا 15 ماه دوبرابر مي‌شود. بطور تقريبي 000/100 وب‌گاه در اگوست 1995 وجود داشته و اين تعداد در اگوست 1996 به 041/536 رسيده است. از آنجائي كه هر پايگاه مي‌تواند بسياري از صفحات وب را در خود داشته باشد اين باعث مي‌شود كه تعداد بيشتري از صفحات وب بوجود آيد. در حاليكه كيفيت بسياري از صفحات ممكن است مورد سؤال باشد و نگهداري بسياري از صفحات پراكنده است. اما صفحات معتبري هم وجود دارد كه اطلاعات با ارزشي در مورد بسياري از موضوعات ارائه مي‌دهد. آنچه استفاده‌كنندگان به آن نياز دارند يك سيستم جداكننده است كه مو از ماست بكشد.
تلاشهاي زيادي صورت گرفته كه اين وظيفه را آسان كند: كتابداران و متخصصان موضوعي راهنماهاي موضوعي را گردآوري كرده‌اند.«اخبار كتابخانه‌هاي تحقيقاتي و دانشكده‌اي»1 بطور دوره‌اي راهنماهاي منابع اينترنتي را در موضوعات انتخابي منتشر مي‌كند. علاوه بر آن فهرستنويسان Intercat را (كه يك فهرست آزمايشي براي اينترنت است) بوجود آورده‌اند. OCLC نيز پايگاه Netfirst را براي نمايه‌سازي منابع اينترنت با سرعنوانهاي موضوعي كتابخانه كنگره و اعداد طرح دهدهي ديويي ايجاد كرده است. كتابداران مرجع يك پايگاه وب را به نام Infofilter بوجود آورده‌اند كه مرور منابع اينترنتي را به اشتراك بگذارند و كتابداران رده‌بندي موضوعي را براي سازماندهي منابع اينترنت مورد آزمايش قرار داده‌اند. اما چيزي كه بيشترين توجه استفاده‌كنندگان اينترنت را به خود معطوف داشته است، احتمالاً عنكبوتها و روباتهايي هستند كه خدمات جستجو را انتخاب مي‌كنند. براي بسياري از جستجوگران اينترنت، اين موتورها با راه دادن آنها به فضاي اطلاعاتي عظيم كمك موقتي ارائه مي‌دهند. كاربران اينترنت بزودي فهميدند كه اين موتورها كامل و مناسب نيستند زيرا آنها منطقه جغرافيايي خاصي را پوشش مي‌دهند، بصورت متفاوت نمايه‌سازي مي‌شوند و منابع را با كليدواژه‌ها بازيابي مي‌كنند. استفاده‌كنندگان هرگز نمي‌توانند اعتماد كنند كه يك جستجو جامع يا قطعي باشد. با وجود اينكه نتايج بازيابي ظاهراً بوسيله ميزان ارتباط مرتب شده است و استفاده‌كنندگان مبارزه با ريزش كاذب مواد تكراري و نامربوط را ادامه مي‌دهند. در كل پيشرفت خوبي در كمك به استفاده‌كنندگان براي جهت‌يابي در اينترنت بوجود آمده، اما اين ابزارها آنقدر زياد هستند كه انتخاب صحيح يكي از آنها كار سختي است.
علاوه بر آن انتخاب موتورهاي جستجوي مناسب ممكن است براي استفاده‌كنندگان عمومي و نيز كتابداران، به علت رويه‌هاي پيچيده، مهمتر باشد. بعنوان مثال، اينفوسيك سرويس رايگان دارد، اما سرويسهاي هزينه بر، يعني متخصصان اينفوسيك، نمايهء بزرگتر و قابليتهاي جستجوي قويتر ارائه مي‌دهند.
وب كروكر يك درخواست حق عضويت دارد كه زماني آن را تحميل مي‌كند. اگر اين عمل در مقابل هزينه براي خدمات يك رويه شود، لازم خواهد بود براي استفاده كنندگان و بخصوص كتابداران كه بدانند كداميك از موتورهاي جستجو را بايد به خدمت بگيرند.
اين تحقيق تلاش كرده كه كارآيي موتورهاي كاوش را در آدرس دهي نيازهاي اطلاعاتي ارزيابي كند. آيا آنها مي‌توانند جوابهايي براي سؤالات مرجع واقعي بازيابي كنند؟ آيا آنها منابع خوبي براي سؤالات موضوعي ارائه مي‌دهند؟ آنها تا چه حد نتايج جستجو را براساس ميزان ارتباط مرتب مي‌كنند؟ كداميك از موتورهاي جستجو بهتر عمل مي‌كنند؟ جواب اين سؤالات به ما كمك خواهد كرد كه نقاط ضعف و قوت موتورهاي كاوش را بهتر بفهميم و ما را قادر مي‌سازد كه براي برطرف كردن نيازهاي اطلاعاتي موتور كاوش مناسب را انتخاب كنيم.
پيشينه پژوهش
موتورهاي كاوش بسياري موجود هستند و براحتي در دسترس قرار مي‌گيرند Netsearch متعلق به نت اسكيپ و www by subject or keyword مربوط به كتابخانه كنگره، هر دو با هم موتورهاي كاوش اصلي را گرد آورده‌اند. همچنين ابرموتورهايي وجود دارد كه به جستجوگران اجازه مي‌دهد كه سريعاً به چندين موتور كاوش دسترسي پيدا كنند، اما فقط Savy search قادر به جستجوي بيش از 5 پايگاه در يك زمان است. “All-in-one” گروهي ديگر از ابزارهائي را كه ارائه دهنده نمونه‌هاي جستجو بسياري از موتورهاي كاوش در يك پايگاه وب براي آسان‌سازي عمل جستجو هستند را نشان مي‌دهد.
كار عنكبوتها، روباتها و ديگر برنامه‌هاي خودكار بوسيله پروسيس خلاصه شده است. (1995) و محدوديتهاي اين ابزارها بوسيلهء كاستر تجزيه و تحليل شده‌اند. (1995) چندين مقاله ادعا كرده‌اند كه ابزارهاي جستجوي اينترنت را ارزيابي كرده‌اند، اما اغلب آنها توصيفهايي از شبكه جهاني وب يا موتورهاي كاوش ارائه داده‌اند. برينكلي و بيورك (1995) هايتلنت، آرچي، گوفر، و ايزو شبكه جهاني وب را شرح داده‌اند. كورتوليس، بيرواستارك (1995) پرسشهايي بكار برده‌اند براي اينكه موتورهاي كاوش و نمايه‌هاي وب را آزمايش كنند. اما گزارش آنها بيشتر توصيفي است. كايمل (1996) تاريخچه‌اي از پايگاههاي توليد شده بوسيله رباتها را ارائه داده و به جستجوگران مبتدي راهنمائي‌هاي خوبي در مورد موتورهاي كاوش پيشنهاد كرده است. ونديتو(1996) هفت موتور كاوش را آزمايش كرده و ويژگيهاي جستجوي آنها را شرح داده است. گزارشهاي مشابه در مورد اينترنت فراوان است و بسياري از آنها را مي‌توان در ليت كمپبل پيدا كرد. نمونه‌هاي خوب بسيار كم هستند. مثل گزارشهاي لين (1995)، وين شيپ (1995) وبستر و پانول (1995).


فهرست مطالب:
مقدمه
پیشینه پژوهش
روش شناسی
یافته ها
امتیاز تنظیم بر اساس ارتباط
جستجو در اینترنت
انواع موتورهای جستجو
نحوه کار موتورهای جستجو
عوامل مهم در انتخاب موتور جستجو
دسته بندی موتور های جستجو
بررسی یک موتور جستجوی پیمایشی
مکان و تکرار
عوامل خارج از صفحه
نتیجه گیری ها
مهمترین موتورهای جستجو
مقدمه
موتورجستجوگر چگونه كار مي‌كند
انواع موتورهاي جستجوگر
نسل بعدي موتورهاي جستجوگر
منابع و مأخذ
دسته بندی: مهندسی » مهندسی کامپیوتر

تعداد مشاهده: 15151 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 48

حجم فایل:34 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل