تحقيق مفاهیم ویژوال بیسیک

دسته بندي : مهندسی » مهندسی کامپیوتر
ویژوال بیسیک به شما این امکان رو می ده که یک برنامه تحت ویندوز رو، تنها با کشیدن و انداختن چند کنترل بر روی فرمی که از پیش برای شما آماده شده، و تنها با نوشتن چند قطعه کد کوچک برای کارهایی که از ویژوال بیسیک می خواهید انجام بده، بسازید. خوب، از این بهتر دیگه چی می خواید؟ حالا شاید این سوال برای شما پیش بیاد که کنترل اصلاً چیه؟ ببینید، به هر شیئی که شما می تونید روی فرم قرار بدید و از اون برای پیشبرد کارهاتون استفاده کنید، کنترل میگن(البته در سطح خیلی پایین شرح دادم، امیدوارم که خوب منظورم رو فهمیده باشید). مثلاً می تونید برای ویژوال بیسیک معین کنید که وقتی که مثلاً روی یک دکمه فرمان (Comman Button) کلیک میشه، چه کاری رو انجام بده. به زبان ساده تر، به اشیائی که شما اغلب تو محیط ویندوز می بینید، مثل دکمه ها، منو ها، جعبه متن ها(تکست باکس ها) و ... کنترل می گن. کنترل ها، در ویژوال بیسیک، دو گونه هستند، 1- کنترل هایی که در زمان اجرا قابل روئیت هستن (Visual Controls)، و کنترل هایی که روی فرم قرار داده می شن ولی قابل دیدار نیستن و فقط تاثیر اون ها بر برنامه دیده میشه (Non-Visual Controls).
به این نوع برنامه نویسی، رویداد گرا (Event-Driven) میگن. چرا که هر برنامه ویژوال بیسیک از تعداد زیادی از خط کدهایی تشکیل شده که به برنامه میگن که وقتی فلان اتفاق افتاد، زبان برنامه نویسی در مقابل اون چه واکنشی انجام بده. البته وقتی که برنامه در حال نوشتنه، برنامه نویس نمی دونه که کی ممکنه مثلاً یه کاربر یه دکمه رو فشار بده، چون این رو دیگه خود ویژوال بیسیک معلوم می کنه و مثل برنامه نویسی سنتی، برنامه نویس مجبور نیست تمام عملیات برنامه رو، مثل مثال بالا، کنترل کنه. این شیوه برنامه نویسی رو که برنامه از بالا خونده می شه و دستور ها تک به تک اجرا می شن (مثل زبان سی)، و برنامه از بالا به سمت پایین در حال حرکته، برنامه نویسی بالا به پایین میگن که البته این نوع برنامه نویسی با عرضه زبان هایی چون ویژوال بیسیک، منسوخ شده. زیاد درگیر این مسئله نشین. برگردیم به بحث اصلی: من در بخش های دیگه قصد دارم که این شیوه برنامه نویسی یعنی رویدادگرا رو با ارائه چندین مثال در طول تدریس شرح بدم. خوب، درس اول رو از اساس برنامه نویسی، و با تشریح مفهیم اولیه برنامه نویسی، و به یاری خدا، شروع می کنیم:

مقدمه:
چرا ويژوال بيسيك؟ شايد اين اولين سوالي باشد كه براي هركسي بوجود مي آيد چرا با وجود زبان هاي برنامه نويسي مثل ويژوال C ++ ، دلفي، .... درمحيط Windows ما بايد به سراغ ويژوال بيسيك برويم. بهتر كه براي جواب دادن به اين سوال ، ابتداً يك سري از مطالب را براي يكدبگر روشن كنيم،

بخاطر برداشتي از زبان Basic داريم كه در محيط DOS بيشتربه بچه هاي مدرسه آموزش داده مي شد و زباني ، كاملا آموزشي كاملا ابتدايي بود برداشتي غيرمنصفانه نسبت به ويژوال بيسيك داريم (خود من هم ابتداي كارهمين ديدگاه را نسبت به اين زبان برنامه نويسي داشتم) اما اين زبان با وجود به يدك كشيدن نام Basic ولي زباني متفاوت با بيسيك كه شما احتمالاً با آن آشنايي داريد مي باشد. اما در زبان ويژوال بيسيك بجز يك سري ازدستورهاي قديمي Basic بقيه دستورها جديد هستند. واين زبان با توانايي بكارگيري تمامي ابزارهاي موجود در كتابخانه Windows و تمامي برنامه هاي ديگر ميتواند درعين سادگي كه نسبت به زبانهايي مثل Visual C++) VC) دارد. همان كارها را انجام دهد(خالي از لطف نيست كه ذكر كنيم كه مي توان انواع برنامه هاي كاربردي (Utility) ، بازي ها حتي به شكل سه بعدي و برنامه هاي سندي (Application) و يا برنامه هاي قابل اجرا در شبكه ها و اينترنت را توليد نمود.). البته بايد اين نكته را هم ذكر كرد كه زبان VC براي حرفه اي ها و با توجه به سرعتي كه دارد براي كارهاي پيچيده رياضي به كار مي رود. ولي خوب در عوض زبان VB (معمولا كاربران كامپيوتر با Script هاي آن كه يكي از رقباي Java Script مي باشد و يا دوستداران اينترنت علاوه بر ScriptباActiveX ها كه براي اولين بار توسط VB عرضه شد را مي شناسند) هر دو مقوله قدرت و سرعت را با هم دارا مي باشد.
دسته بندی: مهندسی » مهندسی کامپیوتر

تعداد مشاهده: 11479 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 43

حجم فایل:33 کیلوبایت

 قیمت: 41,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    حاوي فايل ورد قابل ويرايش